Re: SMS/MMS gateway

From: Ask Holme (none@ask--jillion.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 21 Jan 2009 - 20:51:20 CET

Date: Wed, 21 Jan 2009 20:51:20 +0100
From: Ask Holme <none@ask--jillion.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: SMS/MMS gateway

Såvidt jeg ved sender man ikke MMS direkte VIA AT-kommandoer.

Det forgår ved at GSM-enheden åbner en data-forbindelse (standard eller
GPRS) og bruger
den til at kontakte netværks-udbyderens MMS server via WAP. GSM-enheden
sender MMS
beskeden i et eller andet kodet format til udbyderens MMS-server.

MMS-serveren leverer herefter beskeden til en MMS-server hos modtagerens
udbyder.
Denne gemmer beskeden og sender modtageren en WAP PUSH sms med den WAP URL,
hvor beskeden kan hentes.

Dette er så pakket ind i, at teleselskaberne tilbyder nogle specielle
dataforbindelses brugernavn/id's
hvor man kun har adgang til MMS-serveren men så tilgengæld ikke betaler
for trafik (men per. sendt besked)

Jeg kan ikke noget software, der kan gøre dette for dig på FreeBSD, men
det er sikkert muligt, at kode det
hvis man har tid nok. Jeg ville overveje disse 2 alternativer
     1) Opbevar indholdet på din egen server, der understøtter WAP og
send en WAP PUSH besked via SMS-tools,
          der angiver hvor indholdet kan hentes. Denne metode kræver
dog, at modtageren har en rigtig dataforbindelse
          opsat på sin mobiltelefon og modtageren vil betale for
dataforbruget, når indholdet hentes. På hjemmesiden for
          smstools3 er der en vejledning til at sende WAP PUSH
     2) Find en professionel gateway-partner der kan sende dine MMS'er
ud for dig. Personligt har jeg gode erfaringer
         med unwire(.dk). Såvidt jeg husker fungere det ved at man
sender noget XML til dem, der indeholder en URL
         til indholdet. Herefter henter de så indholdet fra din server,
pakker det og afleverer det til udbyderen, så
         modtageren får det på sædvanlig MMS vis...

--
There's a jillion* good reasons.
Ask Holme 28 76 98 87

*:An indeterminately vast number