store diske og bsd

From: Claus Guttesen (none@kometen--gmail.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 20 Feb 2009 - 09:22:48 CET

Date: Fri, 20 Feb 2009 09:22:48 +0100
Subject: store diske og bsd
From: Claus Guttesen <none@kometen--gmail.com.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

Hej.

Vi har et behov for at gemme ordrer (billeder) tilsvarende 3-4 TB, så
vi på en nem måde kan gå tilbage til gamle ordrer ved reklamationer,
genbestillinger etc. Jeg har haft gode erfaringer med zfs på FreeBSD
på både 7.0 og 7.1-prelease. Her for et par dage siden forbrød jeg mig
mod regel nr. 1 eller 2 her i dataverden, nemlig "if it ain't broke,
don't fix it!"

Jeg havde haft lidt fejlbeskeder i loggen med isp-timeouts (qlogic
HBA), uden at det i sig selv havde medført problemer med stabilitet og
dataintegritet. Men alligevel opgraderede jeg til 7.1 stable, og med
det begyndte vores ellers så stabile zfs/samba-server at gå ned for et
godt ord. Jeg tunede zfs, men jeg har blot fået den til at gå lidt
længere, inden den går ned.

Jeg har hentet den stabile version af FreeBSD 7.1 (prelease) fra den
18. nov. 2008 ned igen, kørt en 'make world/kernel', uden at det har
hjulpet på stabiliteten.

Zfs er knaldgodt, hvis en server går ned, fordi zfs (som regel, bank
under bordet) på få sekunder kommer i gang igen uden problemer.
Desuden er al diskplads i en global pool, og diskplads som frigives,
havner tilbage i den global pool, så man slipper for at op- eller
nedskrive diskplads på partitionerne.

Men jeg er begyndt at se om efter andre filsystemer, som afvikles på
*BSD, som på en nem måde kan have ca. 6 TB. Min eneste erfaring er
ufs(2) og zfs på FreeBSD. Jeg har lige læst at DragnflyBSD er kommet i
2.20, og et af de (gamle) nyheder er HAMMER-filsystemet, som har nogle
af de egenskaber jeg er ude efter, konsistent filsystem, ingen fsck.
Men kan man slå flere diske sammen i en større logisk disk? Hvad er
alternativerne på *BSD. Helst på FreeBSD, da det er det eneste jeg har
arbejdet med i alle disse år.

--
regards
Claus

When lenity and cruelty play for a kingdom, the gentler gamester is the soonest winner.

Shakespeare