Re: Max antal filer i en folder?

From: Line Wolff (none@line--nelja.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 17 Feb 2009 - 10:29:35 CET

Date: Tue, 17 Feb 2009 10:29:35 +0100
From: Line Wolff <none@line--nelja.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Max antal filer i en folder?

Jette Derriche wrote:
> Vi havde et load på 2 et øjeblik midt på dagen mens vores backup kørte,
> men derudover har den hele tiden ligget og svinget under 1... også
> mens antallet af online brugere var højest i går aftes (ca. 1000).

Kom til at tænke på... Check lige hvor ofte filerne i det billede-dir
tilgåes (det sker muligvis ret ofte, alt efter hvordan/om i styrer
caching af billeder). Hvis der fx. vises sider med mange billeder ofte
(søgeresultater med billeder o.lign?), så kan det jo hurtigt løbe op.
Jeg formoder ikke at du har slået atime (access time) fra på dir'et.
Hver gang en fil læses, ændres atime record (access time) for hvornår
filen sidst er tilgået, og her kan der vel i princippet godt dannes lidt
af en flaskehals, når du har 1 dir med 80k filer i. Hele dir inode*en*
skal så hudt jeg visker skrives hver gang, og det queues vist endda
sekventielt? Det kan nok blive et problem, både mht. inode størrelse der
skal skrives, fordi dit dir indeholder så mange filer, samt queue af de
her inode writes, når du rammer et vist antal filer. Måske et forsøg
værd, at checke lidt op på det... Her kan en grep i apache loggen
sikkert guide dig lidt på vej, for at se hvor ofte de billeder tilgåes.

/ Line