små programmer til at finde ip-adresser i dhcpd.log

From: Claus Guttesen (none@kometen--gmail.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 25 Aug 2009 - 19:07:02 CEST

Date: Tue, 25 Aug 2009 19:07:02 +0200
Subject: små programmer til at finde ip-adresser i dhcpd.log
From: Claus Guttesen <none@kometen--gmail.com.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

Hej.

Jeg har siddet og lavet små programmer som kan søge i dhcpd.log-filer
med en mac-adresse, og grep'e eller tail'e eller pinge ip-adressen.

Af og til har jeg i første omgang mac-adressen, og vil slippe for at
grep'e log-filen, for at finde ip-adressen. Så kan jeg skrive 'dp
001122334455', og den søger log-filen igennem og pinger ip-adressen
hvis den finder en, eller siger at der ikke fandtes nogen ip-adresse
etc.

TIlsvarende med grep (dg) samt tail (dt). Programmet dt laves ved at
softlinke dt mod dg (ln -s dt dg).

Gamle log-filer bz-pakkes, her kan man bruge bzdg, eks. 'bzdg
001122334455 0-2' hvor den sidste parameter er hvilket pakkede
log-filer den skal søge igennem.

Den første parameter tager mac-adressen i den kompakte 001122334455 og
tilføjer kolon, samt den "normale" 00:11:22:33:44:55 mac-adresse.

Filerne finder I på http://files.me.com/kometen/rxc2lu.

--
regards
Claus

When lenity and cruelty play for a kingdom, the gentler gamester is the soonest winner.

Shakespeare