Re: growfs ... hvordan

From: Simon L. Nielsen (none@simon--FreeBSD.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 07 Aug 2009 - 16:58:29 CEST

Date: Fri, 7 Aug 2009 16:58:29 +0200
From: "Simon L. Nielsen" <none@simon--FreeBSD.org.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: growfs ... hvordan

On 2009.08.07 15:40:14 +0200, Lars Bonnesen wrote:
> Har en FreeBSD på en ESX-host, der er løbet tør for plads på /usr.
>
> På ESX'en gør jeg disken større (fra 12 GB til 16 GB), men hvordan får
> jeg FreeBSD til at benytte den ekstra plads med growfs?

Jeg er ikke helt sikker paa om growfs virker paa nyere version af
FreeBSD - sidst jeg saa nogen snakke om gjorde den ikke, men det kan
have aendret sig.

Isaer naar maskinen er virtualiseret ville jeg nok bare lave et nyt
harddisk image der er "stort nok" og saa migrere maskinen fra den
gamle til den nye disk. Er i hvert fald en del mere robust end
growfs, men ogsaa mere arbejde hvis man ikke har proevet saadan noget
foer.

> bsdlabel giver flg.:
[...]

Du skal starte med at udvide din "slice" (det er s1 delen i
ovenstaaende) med fdisk(8) (eller evt. gpart paa nyere version af
FreeBSD). fdisk(8)'s brugerinterface tager desvaerre nok en del
awards i brugerfjensk interface :-).

PS. 'diskinfo -v <device>' kan vaere rigtig rar til at se hvad FreeBSD
mener storelsen af en device er - det virker ogsaa paa slices og
partioner, dvs: diskinfo -v ad0s1a virker fint.

--
Simon L. Nielsen