Modificering af mfsroot til cdboot

From: Ask Holme (none@ask--jillion.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 23 Apr 2009 - 14:56:26 CEST

From: Ask Holme <none@ask--jillion.dk.lh.bsd-dk.dk>
Date: Thu, 23 Apr 2009 14:56:26 +0200
Subject: Modificering af mfsroot til cdboot
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

Hej liste

Jeg forsøger at lave nogle modifikationer af freebsds install CD'er.
Til det kører jeg make release med nogle parametre, så det producerer filer
klar til at blive lavet til ISO'er
selve isoerne kan nemt laves med mkisoimages fra /usr/src/release/scripts

I den forbindelse skal jeg have noget andet end sysinstall til at kører når
cd'en booter.
Det kræver at jeg lægger et anden init ind i det memory filsystem som hentes
ind som /
når der bootes fra cd'en... Alt det har jeg forstået, jeg har også styr på
scripts mv.

Problemet er, at cd'en nægter at boote efter at jeg har ændret mfsroot.

Dvs. hvis jeg kører en ren make release og laver en iso, så virker cd'en

Men hvis jeg har ændret i mfsroot, så fejler cd'ens boot når den kommer til
at skulle mounte / fra memory system (men den loader selve memory systemet
på md0 fint ser det udtil).

Jeg har prøvet følgende fremgangsmåder for at ændre mfsroot
        1) Kopierer ekstra filer ind i <releasedir>/R/stage/mfsfd (det dir
make release bygger mfsroot ud fra) og kører doFS scriptet fra
/usr/src/release/scripts med samme parametre som make release bruger
        2) Kopierer ekstra filer ind i <releasedir>/R/stage/mfsfd og bruge
makefs fra ports til at lave mfsroot
        3) Mounte den mfsroot make release har lavet (mdconfig -a -t
vnode,mount, modificerer,umount mdconfig -d -u), lave ændringer og bruge den
efter gzip.

Metoder er også prøvet hvor jeg blot lægger ekstra filer ind i mfsroot men
ikke piller ved init.

Jeg har tjekket, at jeg ikke lægger mere data ind end der er plads til i den
4.2MB mfsroot der bygges som standard!

Nogle som har en ide om hvordan man kan modificerer mfsroot og stadig boote
bagefter ?

--
Ask Holme - 28 76 98 87