Re: Upgrade af Xorg

From: Jette Derriche (none@bsd-dk--nerdgirl.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 16 Oct 2008 - 20:47:47 CEST

Subject: Re: Upgrade af Xorg
From: Jette Derriche <none@bsd-dk--nerdgirl.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Date: Thu, 16 Oct 2008 20:47:47 +0200

On Thu, 2008-10-16 at 10:50 -0700, Jeppe Bundsgaard wrote:
> Hej igen
> MÄske dette spÞrgsmÄl er mere relevant:
> Hvorfor overhovedet have Xorg installeret pÄ en maskine der kun styres
> pr CLI? Hvorfor er phpmyadmin dependant af Xorg?

Visse php moduler er afhĂŠngig af Xorg, som f.eks. GD modulet.

Lykkedes det ikke at fjerne xorg, eller lykkedes det ikke at lĂŠgge den
pÄ igen?

Hvis du stadig har den gamle version installeret, er det eneste du skal
gĂžre at fĂžlge instrukserne for opdatering af xorg. Derefter kan du
opdatere phpmyadmin.

FĂžrst sĂŠtter du de nĂždvendige environment variabler:

# export BATCH=yes (Bourne, bash o.lign)
# setenv BATCH=yes (csh o.lign)

# export XORG_UPGRADE=yes (Bourne, bash o.lign)
# setenv XORG_UPGRADE=yes (csh o.lign)

Jeg gÄr ud fra at den bug der er omtalt vedr. portupgrade er fikset pÄ
nuvĂŠrende tidspunkt (nogen der ved det?). SĂ„ hvis portupgrade er
up-to-date burde du kunne gÄ direkte til opgradering af xorg med denne
kommando:

# script xorg-upgrade

Hvis ikke, skal du fĂžrst ...

# portupgrade -f -o ports-mgmt/portupgrade-devel portupgrade
# rm -f /usr/ports/INDEX*.db /var/db/pkg/pkgdb.db
# pkgdb -fu

... og sÄ ...

# cd /usr/ports && make index

... og derefter kĂžre....

# script xorg-upgrade

... men lad os lige fÄ nogle flere kommentarer pÄ banen inden du gÄr
igang. Jeg foretog selv denne opgradering i 2007, sÄ det er et stykke
tid siden.

/Jette