Netværksspørgsmål omkring vlan på en smc og hp switche

From: Jesper Laursen (none@bsd--lauer.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 03 Oct 2008 - 09:36:25 CEST

From: Jesper Laursen <none@bsd--lauer.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: BSD-DK <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Netværksspørgsmål omkring vlan på en smc og hp switche
Date: Fri, 3 Oct 2008 09:36:25 +0200

Hej

Jeg har problemer med at sætte en SMC TigerSwitch 8606T op i mod en HP
2524. Selvom det kun er de servere som sidder på netværket som kører
*bsd, så håber jeg alligevel at nogen af jer kan give mig lidt hjælp.

Pt sidder der en Cisco 3550 til vores HP, switch som kommet med et
tagged vlan 330 og 331. Det er sådan set meget nemt at få ind i vores
HP-switch, men kan ikke få dem til at fortsætte til vores SMC switch.
Derudover kan jeg heller ikke få ting fra SMC switchen til at snakke
med ting på HP-switch.

Opsætningen på HP'en er som følger

VlanID 1 (primary): Static, Untagget <ikke brugte porte>
VlanID 330: Static, Tagged: 1,4
                               Untagged <porte som snakker med vlan330>
VlanID 331: Static, Tagged: 1,4
                               Untagged <porte som snakker med vlan331>

Port 1 sidder SMC switchen
Port 4 sidder CiscoSwitchen over en WDM medieconverter

På SMC'en virker det som om vlan fungere på en lidt anden måde.
Der skelner man mellem egress members og untagged members.

Jeg vil gerne have at port 1 på min SMC switch kan tage imod tagged
vlans, og untagge dem på på de porte jeg beder om. Derudover vil jeg
gerne kunne flytte min medieconverter som sidder på port 4 i HP'en
over på SMC'en i port4, så det hel stadig virker.

Umilbart ville jeg tro at alle portene i SMC'en skulle være medlem af
vlan 330 og 331. Hvor kun de porte som skal snakke med vlan'ene skal
være untagget. Men det kan jeg ikke få helt til at virke.

Hele problemet opstår faktisk ved at når HP'en er sat til cisco-
swtichen, får vi en masse fejlbeskrivelser på HP-switchen, som vi pt
ikke lige kan få løst.
W 10/02/08 08:26:04 FFI: port 4-Excessive CRC/alignment errors. See
help.
W 10/02/08 09:23:49 FFI: port 4-Excessive jabbering. See Help

Den sidste kommer næsten hver minut. (port 4 er der hvor
mediekonverteren er sat til)
Her er beskrivelser fra hjælp kommer herunder. Jeg kan ikke lige se
hvad jeg skal kunne gøre ved det. Kablerne er skiftet ud, og det samme
gælder andre porte.
Pt har vi ikke rigtigt mulighed for at udskifte medieconverterne, da
sådan nogen såfrem først skal købes. Med mindre at nogen her har et
par WDM medieconvetere som vi må låne.

Mvh
Jesper Laursen

Excessive jabbering
  ("jabbering" is detected as oversized packets with CRC errors).
Possible Causes: A misconfigured NIC, or a malfunctioning NIC or
transceiver.
  It could also be caused by a short-circuit in the network cable path.
Actions:
  1. Check the NIC for a misconfiguration.
  2. Update the NIC driver software.
  3. Replace the NIC or transceiver.
  4. Check for a short-circuit in the cable path connected to this port.

Excessive CRC/alignment errors
Possible causes: Faulty cabling or topology, half/full duplex mismatch,
  a misconfigured NIC, or a malfunctioning NIC, NIC driver, or
transceiver.
Actions:
  1. If this port is 100Base-T, make sure the cable, connectors, punch-
down
     blocks, and patch panels connecting to the port are Category 5 or
     better. Verify the correctness of the installation using a
Category
     5 test device.
  2. Check the directly-connected device for mismatches in half/full
     duplex operation (half duplex on the switch and full duplex on the
     connected device, or the reverse).
  3. Update the NIC driver software.
  4. Verify that the network topology conforms to IEEE 802.3 standards.
  5. Replace or relocate the cable. Also check the wiring closet
components,
     transceivers, and NICs for proper operation.