Re: fbsd7/zfs

From: Claus Guttesen (none@kometen--gmail.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 06 Mar 2008 - 15:43:32 CET

Date: Thu, 6 Mar 2008 15:43:32 +0100
From: "Claus Guttesen" <none@kometen--gmail.com.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: fbsd7/zfs

> Nokon som har tatt i zfs på fbsd7 og kan rapportere om evt. fallgruver
> eller andre erfaringar?
>
> Eg har planar om å bruke 2-3-4 diskar (spanning) til file storage med
> zfs om det blir vurdert av dykk som "relativt stabilt" (har offsite
> backup).

Så længe du følger de (sidste) anbefalinger på zfs-freebsd-wikien, og
helst afvikler det på amd64, så burde det være meget stabilt. Jeg har
kørt med zfs på vores samba-server da freebsd 7 var head
sommeren/efteråret 2007. Der kørte det forbavsende stabilt. Da jeg så
opgraderede til en revision en gang i oktober, så begyndte det at gå
ned, så snart der var moderat fil-aktivitet. En patch fra Pawel
løste/udsatte problemet, men da turde jeg ikke bruge det, og
installerede solaris istedet.

Da jeg skulle teste en ny db-server da freebsd 7 beta 2 var sluppet,
så prøvede jeg bl.a. med zfs, og det pudsige var at uden komprimering
så virkede det meget stabilt (efter de ændringer som anbefales vel og
mærke), men efter jeg prøvede med komprimering, fik jeg disse unable
to allocate-fejl.

Så jeg kan anbefale at du prøver det på amd64, og sætter noget I/O i
gang nogle timer, og ser om det er stabilt.

--
regards
Claus

When lenity and cruelty play for a kingdom, the gentlest gamester is the soonest winner.

Shakespeare