Re: Hotmail modtager ikke mails

From: Rico Secada (none@coolzone--it.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 03 Jun 2008 - 22:04:43 CEST

Date: Tue, 3 Jun 2008 22:04:43 +0200
From: Rico Secada <none@coolzone--it.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Hotmail modtager ikke mails

On Tue, 03 Jun 2008 18:55:34 +0200
Thomas Rasmussen <none@thomas--gibfest.dk.lh.bsd-dk.dk> wrote:

> Check om ip på din mailserver er i nogen RBL lister,
> se evt. http://www.robtex.com/rbl/ , og få reverse DNS på plads.
> Gmail, Hotmail, Yahoo etc. har nogen komplicerede filtre som afviser
> mails baseret på en kombination af en lang række ting, derfor kan
> manglende reverse dns stadig godt gøre en forskel selvom Mikkel
> siger han godt kan levere mails til Hotmail uden.

Reverse DNS er på plads, da jeg godt var klar over, at dette kunne være
et problem. Gmail og andre giver ikke problemer, det er udelukkende
Hotmail.

Tak for linket til RBL. Mailserveren er ikke registreret i nogle af de
RBL lister, som jeg har checket.

> SPF gør en forskel hvis du har oprettet den forkert - hvis der ikke er
> nogen SPF record for domænet gør det ingen forskel. Så du skal være
> sikker på din SPF linie er korrekt, eller fjerne den så længe du
> troubleshooter.

Jeg oprettede SPF i håbet om, at det kunne være en løsning på
problemet, men det har ikke hjulpet, så jeg sletter den.

> Hvis det ikke hjælper, check med tcpdump hvad der sker når du prøver
> at sende en mail, eller prøv som der blev foreslået og lav en SMTP
> session manuelt med telnet.
>
> Hvad siger din maillog siger når postfix forsøger at levere en mail ?

Jeg har googlet dette også, og alle der har det samme problem, får
samme svar i loggen, som jeg også får. Postfix siger, at Hotmail
melder, at mailen blev modtaget. Men kunderne får ikke noget i deres
indbakke.

Jeg har læst, at det kaldes "The Black Hole of Hotmail", fordi ting
"forsvinder" uden nogen får en fejl-besked.