primær- og sekundær mx-record (var: low-power fanless mx backup)

From: Claus Guttesen (none@kometen--gmail.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 31 Jul 2008 - 16:31:42 CEST

Date: Thu, 31 Jul 2008 16:31:42 +0200
From: "Claus Guttesen" <none@kometen--gmail.com.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: primær- og sekundær mx-record (var: low-power fanless mx backup)

> Det er et faktum man faktisk kan bruke til noe nyttig. Hvis du har
> spamd (PF-tillegget fra OpenBSD, ikke den fra spamassassin) på eller
> foran begge MXer og du har konfigurert spamdene til å synkronisere seg
> i mellom, kan du i tillegg konfigurere spamd til å registrere feil
> rekkefølge i kontakten med MXene og hive synderne i svartlisten for
> den tradisjonelle tjærehull-behandlingen. Konkret går dette ut på at
> hvis ny kontakt ikke allerede er grålistet på/foran primær MX, går
> spamd til aksjon, og synderen får svar i sin SMTP-dialog en byte om
> [...]

Det lyder smart, men jeg tror jeg skal have det skåret ud i pap. :-)

Siger du at man kan sætte spamd til at svare med en byte af og til
hvis de først kontakter sekundær mx-record?

Jeg administrerede for mange år siden en mail-server da jeg arbejde
for et shipping-firma (husker stadig Jeg elsker dig! mailen), og der
var fordelingen klart på primær mx, men der var også nogle som tog
sekundere mx. Jeg sendte en mail til administratorene af et domæne og
spurgte om de bevidst fravalgte primære, fordi de sendte til sekudære.
De svarede pænt og sagde at deres mail-servere slog op i mx og så fik
den så den sekundære.

--
regards
Claus

When lenity and cruelty play for a kingdom, the gentlest gamester is the soonest winner.

Shakespeare