Re: freebsd-update og jails

From: Simon L. Nielsen (none@simon--FreeBSD.org.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 21 Jan 2008 - 23:12:00 CET

Date: Mon, 21 Jan 2008 23:12:00 +0100
From: "Simon L. Nielsen" <none@simon--FreeBSD.org.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: freebsd-update og jails

On 2008.01.21 22:47:07 +0100, Erik Cederstrand wrote:
> Jeg har en server, som jeg opdaterer med freebsd-update. På serveren har
> jeg et par jails, som jeg vil opdatere på samme måde. Men hvordan kan jeg
> genbruge de filer, som freebsd-update allerede har hentet?
>
> Jeg har prøvet at nullfs_mount'e /var/db/freebsd-update og køre
> freebsd-update inde i jailet, og jeg har prøvet at bruge "-b
> /path/to/jail". I begge tilfælde får jeg: "No updates are available to
> install.".
>
> Hvad gør I?

Det kommer an på hvilken version af freebsd-update / freebsd du
bruger. Det virker i hvert fald ikke med freebsd-update 1 uden at
bruge seperate workdirs, og selv der er det ikke 100%...

Der har tidligere været nogen bugs i forbindelse med freebsd-update og
jails/chroots, men jeg tror efterhånden de er blevet fixet fra 6.3.
Bla. virkede -b ikke fuldt i 6.2, men det skulle være fixet i 6.3.

Hvis du har en fuld freebsd install i dine jails der er < 6.3 er det
nemmeste og hurtigste nok blot at downloade seperat for hvert jail,
evt. gennem en HTTP proxy hvis du vil spare lidt båndbrede.

Jeg opgraderede selv min host og mine jails via "freebsd-update
upgrade" 6.2 -> 6.3, det kræver blot lettere tricks :-).

BTW. husk at operationer på et jail fra host systemmet generelt er en
dårlig ide med mindre du er sikker på hvad du gør - jeg kører med
nullfs read-only mount som så kan opgraderes sikkert ude fra.

--
Simon L. Nielsen