Re: pfctl -o kontra god regel opsætning

From: Michael Knudsen (none@e--molioner.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 23 Feb 2008 - 00:19:04 CET

Date: Sat, 23 Feb 2008 00:19:04 +0100
From: Michael Knudsen <none@e--molioner.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: pfctl -o kontra god regel opsætning

Quoting Michael Knudsen (e@molioner.dk):
[..]
> Overvej at tage dit nuvaerende regelsaet og optimér det manuelt. Load
> det, og dump outputtet af ``pfctl -sr'' (evt. ogsaa -sn). Sammenlign
> outputtet fra pfctl's resultat af optimerede regler (tael regler).
>
> Det er vigtigt at tage outputtet fra ``pfctl -sr'' som grundlag for
> sammenligningen, da det er nemt at tage fejl e.g. med ekspansion af
> regler pga. {}.

.. og saa glemte jeg at goere opmaerksom paa, at pf bruger skip-steps,
saa antal regler er ikke noedvendigvis et maal for omkostningerne ved at
evaluere et regelsaet.

> Husk ogsaa, at du har mulighed for at sammenligne en koersel over et
> stykke tid ved at dumpe output fra ``pfctl -vsr'' med to proeveregelsaet.

Dette er nok det bedste maal, du kan faa.

--
The shortest unit of time in the multiverse is the New York Second,
defined as the period of time between the traffic lights turning green