Re: bog om unix shell scripting

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 10 Feb 2008 - 13:44:23 CET

From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: bog om unix shell scripting
Date: Sun, 10 Feb 2008 13:44:23 +0100

On 09/02/2008, at 19.37, Mic J wrote:

> hej alle
>

> Er der nogen der har anbefalinger til en god bog om shell scripting
> for unix
> Det vil sige sh shell scripting, det skal bruges som reference bog,
> til når
> det bliver lidt mere komplicererede shell scripts.
>
> jeg fandt ikke lige nogle boganmeldelser på bsd-dk omkring shell
> scripting.
>
> De bøger jeg har kigget på mest, er:
>
> classical shell scripting. af Arnold Robbins & Nelson Beebe
> og
> [...]

Classical Shell Scripting kan jeg kun sige godt om.

Den har noget til både begyndere og øvede. Da jeg købte den blev
jeg straks mere klog på ting som jeg ikke anede var "for gamle"
og nye ting som blot er smarte og effektive.

Det er en super bog.

Den anden kender jeg ikke, men kommer den som 3rd edition er den
nok ikke helt ringe.

og nu da talen falder på shellscripts ...
Uanset hvad man vælger så bør man som minimum sikre at PATH
sættes i scripts der skal i produktion, og andre ENVIRONMENT
variable.

Der er ikke noget bedre end et script der virker for dig i test
(fordi din PATH indeholder eksempelvis /usr/local/bin) men
som fejler under produktion/opstart/cron :-)
(fordi maskinen under boot ikke har PATH til /usr/local/bin)

Jeg har lavet en skabelon ud fra OpenBSD scripts, som alle er
velkomne til at bruge:
http://www.kramse.dk/projects/unix/security-sudo-script_en.html

Mvh

Henrik

--
Henrik Lund Kramshøj, Follower of the Great Way of Unix
hlk@security6.net, +45 2026 6000 cand.scient CISSP CEH