Soekris Server - nyt spørgsmål: FreeNas

From: Jeppe Bundsgaard (none@jeppe--bundsgaard.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 29 Apr 2008 - 22:08:03 CEST

Date: Tue, 29 Apr 2008 22:08:03 +0200
From: Jeppe Bundsgaard <none@jeppe--bundsgaard.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Soekris Server - nyt spørgsmål: FreeNas

Hej
Jeg har sat en gammel bærbar op som FreeNas-server til vores hjemlige
netværk. Men man skal ikke røre maskinen før den går død, så det holder
ikke i længden... desuden er jeg heller ikke sikker på at den ikke
bruger for meget strøm.

Derfor er Soekris net5501 måske et godt alternativ - under 2000 for en
server med lavt strømforbrug...

Kan jeg køre freenas på den? Man skal jo enten have en floppy eller en
usb-pen til at lægge freenas-opsætningen på, så vidt jeg kan se. Kan man
installere freenas på en af de der CF-kort I taler om? Eller på en SSD?
(ja, undskyld min uvidenhed - men kan nogen sige hvad det er ;-)

Jeg har en 500GB ekstern usb-harddisk som jeg havde tænkt mig skulle
køre via serveren så alle i huset har adgang til den. Kan jeg tilslutte
den til en soekris?

Jeg har en UltraDMA66 9,5 mm. harddisk vist med 40 pin-connector - kan
jeg tilslutte den til UltraDMA100-adgangen til harddisk (og så bruge den
som FreeNAS-disk)? Ellers smider jeg den bare ud...

Tusind tak!
Jeppe