Re: Gateway software

From: Søren Schrøder (none@sch--chaos.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 10 Sep 2007 - 08:21:22 CEST

Date: Mon, 10 Sep 2007 08:21:22 +0200
From: "Søren Schrøder" <none@sch--chaos.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Gateway software

On 9/9/07, Claus Krogsgaard <none@claus--krogsgaard.dk.lh.bsd-dk.dk> wrote:
> - Lave traficshaping på en god måde.
> Politiken omkring brugen af nettet i foreningen er at vi ikke ønsker at
> begrænse folk i det de fortager sig. Dog vil vi nedprioritere aktiviteter
> som fildeling oa. således man ikke oplever at man ikke kan surfe, fordi
> naboen sidder og "suger". Vi vil lægge ansvaret for benyttelsen af nettet
> over til den enkelte bruger. Deraf også kravet om bruger registrering.
> Således at såfremt politiet eller internetudbyderen henvender sig med
> krav/henstillinger eller påbud at vi kan diagnostisere os frem til hvem af
> brugerne der skal sanktioneres.

istedet for at opfinde en svært håndterbar shaping, kunne du vælge at
gå over i den modsatte grøft: ingen shaping, men tilgengæld en pr.
user graf over forbrug.
Med en sådan graf over foreningens liniekapacitet samt hver enkelt
lejligheds forbrug, vil det være tydeligt for enhver, hvem der æder
kapaciteten. Især hvis man istedet for mbit benytter enheden "i
procent af hele foreningens fælles kapacitet"
Man skal ikke undervurdere værdien af en god graf.... og en pensionist
uden andet at gå op i end at lege internt politi.

Iøvrigt deler jeg synspunktet omkring terrorlovens tåbeligheder.

--
Søren Schrøder <none@sch--chaos.dk.lh.bsd-dk.dk>.
Obey Gravity - It's the law !