Personlig Windows til unix migration

From: Mic J (none@michael.cognacc--gmail.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 02 Oct 2007 - 20:59:42 CEST

Date: Tue, 2 Oct 2007 20:59:42 +0200
From: "Mic J" <none@michael.cognacc--gmail.com.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Personlig Windows til unix migration

Hej BSD-DKere

jeg har over længere tid forsøgt at få alle arbejds opgaver
helt over på BSD unix systemer.

Jeg bruger nu NetBSD på mine laptops, og OpenBSD
på min server ( også en lille laptop )
men har ikke rigtig kunnet finde ud af hvad jeg skal gøre
med alle mine gamle filer fra windows.

Der er ikke plads til alle de filer på den lille OBSD server.
Så nu vil jeg sætte en ny server op. Som skal være mit fil repositorium.
Den skal sfl køre noget unix (NetBSD regner jeg med).

Det skal være muligt at køre den som et disk system som
alle kan acesse lige meget hvad der kører som operativ system
på klienten.

Især skal jeg fra en windows computer kunne hente filer som er
windows specifikke, noter gennem mange år, som jeg skal kunne
se uden artifacts, altså med de gamle programmer som filerne
oprindeligt er produceret med.

Jeg vil altså gerne gemme både programmer og data på en
min unix filserver, som jeg så kan hente ind native
(til windows), installere programmet, og derefter køre
data ind.

Der må ikke ske nogle forvanskinger med filernes data
og metadata ( filnavne, andet? ), Der må foreksempel ikke
ske en trunkering af filnavnet.

Derudover skal VMS Solaris, *BSD *LINUX *OTHER
kunne tilgå det som en partition.

# Min tænkte løsning

Jeg har tænkt at køre den med samba.
Filsystemet "under" samba har såvidt jeg forstår
ikke den store forskel, måske bortset fra med metadata?.

Jeg vil gerne bruge det native filesystem for det OS der kører.
Ellers tænkte jeg at køre med ext2.

Det skal så køres over nettet, hvor jeg såvidt muligt har
gigabit netkort på klienterne, ellers kører jeg 100mbit lokalt
På serveren har jeg "selvfølgelig" Gigabit.

Det ville være smukt hvis jeg kan mounte det som et drev remote også.
hvilket jeg går udfra jeg kan uden problemer.

Hvad bruger man i organisationer hvor man har unix systemer
som "backbone"?

# råd og ting man skal være opmærksomme på meget velkomne

Jeg er sfl en del nervøs ved at køre det over på et nyt system.
Da det er data og noter etc, gemt gennem mange år.

Michael KJ (cognacc)