SV: Problemer med SCSI-controller og adaptor

From: Henning Svane (none@hsv--energy.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 07 Nov 2007 - 12:04:42 CET

Subject: SV: Problemer med SCSI-controller og adaptor
Date: Wed, 7 Nov 2007 12:04:42 +0100
From: "Henning Svane" <none@hsv--energy.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: owner-bsd-dk@hobbes.bsd-dk.dk [mailto:owner-bsd-dk@hobbes.bsd-dk.dk] På vegne af Martin Toft
Sendt: 7. november 2007 08:50
Til: bsd-dk@bsd-dk.dk
Emne: Re: Problemer med SCSI-controller og adaptor

On Wed, Nov 07, 2007 at 08:22:11AM +0100, Anders Jensen wrote:

> Jeg vil foreslå du pröver med et LVD SCSI kabel istedet, som har terminering
> i den ene ende. SCA diske anvender LVD. Disse er dog lidt dyrere.

> Hvis du bare skal have en disk til at fungere kan du få den til at
> fungere ved at finde den jumper på disken som kan terminere signalet,
> du vil dog få en elendig performance, typisk 40MB/sec. Jeg tror det er
> fordi den max körer UW SCSI på den måde. Rigtig kabel er vejen frem
> :o)

Tak for svaret (også til Mikkel). Jeg vil nok vælge at købe de ting, som
Mikkel foreslog, dog hos en dansk forhandler, hvis jeg kan finde tingene
hos sådan en.

Der går formentlig et stykke tid (det er et fritidsjob i en forening,
min tid burde gå til studierne, hehe), men så vender jeg forhåbentlig
tilbage med "det virkede" :-)

Mvh.
Martin

Hej Michael
Er det denne kontroller det handler om?
http://www.adaptec.com/en-US/products/host/u320/ASC-39320A-R/index.htm

Du skriver om jumber på kontrolleren.
De skal stå til at have værdien 7 det vil sige

ID3=0, ID2=1, ID1=1, ID0=1

Det næste der er dit problem er id numre ved harddiskene. Sagen er den at man faktisk i backplanet sætter id-nummeret når man benytter SCA diske.
Det er sådan at ingen enheder må have samme nummer på bussen. Derfor skal diskene hedde 0 og 1 og så fremdeles. Jeg ved ikke om der jumber på dine diske. Hvis der er skal de sættes. Ellers tror jeg det er her problemet er. Da diskene ikke for at vide hvilket nummer de er.
Endvidere er forskellen på SCA 80 pins og 68 pins nemlig at der bliver ført spænding over i stikket og at id-nummeret bliver sat. Derfor vil jeg se om du ikke kunne fine en harddiskskuffe der kunne tage et par diske hvor du kan tilslutte harddiskene og et normalt 68 pinskabel. Husk at terminatoren skal være af den aktive type.
Endvidere hvis du har problemer med hastigheden så sæt den til 160 MB/s. 320 MB/s giver for mange problemer hvor 160 er meget stabilt.

Håber dette hjælper dig på vej.

Hilsen
Henning