Re: qmail n00b :-)

From: Claus Guttesen (none@kometen--gmail.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 21 May 2007 - 21:54:32 CEST

Date: Mon, 21 May 2007 21:54:32 +0200
From: "Claus Guttesen" <none@kometen--gmail.com.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: qmail n00b :-)

> Det er så alternativet hvis jeg ikke får qmail til at virke. Kan du anbefale
> en god trin for trin guide til postfix?

Installér ports-samlinge. Dette er programmer som FreeBSD-folk har sat
sammen, så det oftest er et spørgsmål om:
1. cd til programmet du skal installére
2. make
3. make install clean

Efter et par gange bliver selv det lidt træls, og til det formål er
der en som har skrevet et program kaldet portupgrade, som gør denne
proces endnu nemmere. Så du hopper - som beskrevet i tidliger mail -
ned i /usr/ports/ports-mgmt/portupgrade og laver punkt 2 og 3.

Så har du et program kaldet portinstall hvor den første parameter er
navnet på f.eks. postfix. Da postfix vedligeholdes i flere udgaver,
spørger den pænt hvilken version du vil installére, og du svarer
venligt nej til de første og svarer ja til det sidste.

Så kommer der en menu op, hvor du kan vælge flere ting, og default er
helt ok. Her hopper du ned til OK og trykker enter. Så installéres
programmet.

Husk at opdatére /etc/rc.conf for at kunne starte postfix. Og opdatér
/etc/aliases så mail til root sendes videre til dig. Skriv postalias
/etc/aliases og start postfix med /usr/local/etc/rc.d/postfix start.

--
regards
Claus

When lenity and cruelty play for a kingdom, the gentlest gamester is the soonest winner.

Shakespeare