heads up: OpenBSD+amd64 cool runnings

From: Henrik Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 11 May 2007 - 09:27:42 CEST

To: bsd-dk@bsd-dk.dk
From: Henrik Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: heads up: OpenBSD+amd64 cool runnings
Date: Fri, 11 May 2007 09:27:42 +0200

Hejsa

Har du en OpenBSD maskine med Athlon CPU, så gør dig selv en tjeneste.

Prøv lige at boote en GENERIC kerne med diff'en der er omtalt:
http://www.undeadly.org/cgi?action=article&sid=20070507123436

Hvis du gør det kan din maskine i fremtiden gøre brug af
powernow/Cool'n'Quiet på din CPU og neddrosle når maskinen ikke laver
noget.

På en af mine maskine ser det eksempelvis sådan ud nu - efter apmd
startes med
parameter -C fra /etc/rc.conf.local

Lige efter boot:
hlk@sylvester:hlk$ apm
Battery state: unknown, 0% remaining, unknown life estimate
A/C adapter state: not known
Performance adjustment mode: cool running (2200 MHz)
hlk@sylvester:hlk$ apm
Battery state: unknown, 0% remaining, unknown life estimate
A/C adapter state: not known
Performance adjustment mode: cool running (2200 MHz)

kort tid efter boot, CPU'en er droslet ned til under halv
kraft=mindre strømforbrug
hlk@sylvester:hlk$ apm
Battery state: unknown, 0% remaining, unknown life estimate
A/C adapter state: not known
Performance adjustment mode: cool running (1000 MHz)

Jeg har planer om at måle lidt på strømmen, for at se om det
overhovedet kan
ses - men en god ide er det da :-)

Hvis du ikke gider bygge en kerne selv kan du hente en OpenBSD/amd64
kerne som har diffen med på:
http://www.kramse.dk/files/tmp/bsd
$ md5 /bsd
MD5 (/bsd) = 81ea955c30107657a46ab72063c13815

og der findes også en OpenBSD/i386 kerne på:
http://www.kramse.dk/files/tmp/bsd.i386
$ md5 bsd.i386
MD5 (bsd.i386) = cb5b15e99faf6fa27cd3834d684379d7

Mvh

Henrik

- --
Henrik Lund Kramshøj, Follower of the Great Way of Unix
hlk@security6.net, +45 2026 6000 cand.scient, CISSP
http://www.security6.net - IPv6, sikkerhed, netværk
http://e-learning.security6.net - gratis kursusmateriale