Re: Få Ethernet MAC addr i C

From: Henrik Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 10 Mar 2007 - 14:41:53 CET

From: Henrik Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Få Ethernet MAC addr i C
Date: Sat, 10 Mar 2007 14:41:53 +0100
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

On 10/03/2007, at 9.53, Wabsie Eisbaw wrote:

> Pga. manglende tid og/eller overblik, har jeg droppet at læse
> ifconfig's source, og fundet:
> http://thread.gmane.org/gmane.os.freebsd.devel.hackers/15611/
> focus=15639
> ... til at finde hardware addressen for et ethernet NIC - det
> virker fint, koden angivet i linket.
>
> - Bare én ting, jeg ikke forstår i koden:
> mib[0] = CTL_NET;
> mib[1] = AF_ROUTE;
> mib[2] = 0;
> mib[3] = AF_LINK;
> mib[4] = NET_RT_IFLIST;Hvor skulle jeg have vidst ovenstående fra,
> [...]
Richard Stevens: UNIX Network Programming, vol 1 ISBN: 0-13-490012-X
side 428 og fremefter beskriver i detaljer hvordan man finder alle
netkort og strukturerne
- herunder
"We return in this structure just the information that a typical
application is probably interested in:
the interface name, the hardware address (e.g., an Ethernet
address) ..."

:-)

Jeg ved godt jeg henviser til mange bøger, men det ER da fantastisk
at man i disse
google tider kan bruge et index i en fysisk bog og så står man med
resultatet.

Det der tog længst tid var at finde selv bogen på reolen :-)

Stevens og Comer er nogle af de bøger som både ser pæne ud på reolen
og som faktisk indeholder noget der i vores kultur svarer til rent guld.

Mvh

Henrik

--
Henrik Lund Kramshøj, Follower of the Great Way of Unix
hlk@security6.net, +45 2026 6000 cand.scient, CISSP