BSD-DK historien -

From: Henrik Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 09 Mar 2007 - 10:42:54 CET

To: bsd-dk@bsd-dk.dk
From: Henrik Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: BSD-DK historien -
Date: Fri, 9 Mar 2007 10:42:54 +0100

Hejsa

Jeg skulle idag bruge en oplysning om BSD-DK - hvornår var det nu vi sad
i Symbion og stiftede foreningen BSD-DK?!

Efter noget søgning fandt jeg referencer til fødselsdage afholdt i
BSD-DK
og datoen 22/3 2001 er også at genfinde i min egen elektroniske kalender
som den rigtige fødselsdag for BSD-DK.

Jeg sidder altså nu med mindst een oplysning om BSD-DK der bør bevares
for eftertiden:
Den 22.marts 2001 mødtes en gruppe interesserede personer i Symbion
lokale M4 og stiftede foreningen BSD.DK

Indkaldelsen kan forøvrigt genfindes i arkivet
http://archive.bsd-dk.dk/mail/bsd-dk/2001/Mar/0019.html

men der er jo mere ....

spørgsmål der dukker op er blandt andet, hvorfor går BSD-DKs
postarkivet tilbage til 1997? ;-)

Jeg vil derfor foreslå at vi starter en lille historieskrivningsopgave
som forhåbentlig ender med at blive en historieside til www.bsd-dk.dk

Jeg vil godt starte med - og håber andre sender mere information:

<h1>Historien om BSD-DK</h1>

BSD-DK er idag en forening stiftet den 22. marts 2001 og består
af et par hundrede bruger og tilhængere af BSD operativsystemerne.

Med BSD menes alle operativsystemer baseret på kode der oprindeligt
stammer fra Berkeley Software Distribution versionen af UNIX, som
f.eks.:
     * FreeBSD
     * OpenBSD
     * NetBSD
     * Mac OS X
     * Darwin
     * DragonFlyBSD
     * PC-BSD
     * DesktopBSD

<h2>Før 2001</h2>
BSD i Danmark var før stiftelsen af foreningen en mere løs gruppe af
tilhængere ...
(jeg kender ikke historien før stiftelsen)

<h2>Stiftelsen af foreningen BSD-DK</h2>
På et møde i starten af 2001 blev det besluttet at forsøge at stifte
en forening BSD-DK ...

Den 22. marts mødte ca. ?? op og foreningen BSD-DK blev en realitet

<h2>Flere operativsystemer og brugere</h2>
Gennem årene er BSD familien startet og BSD-DK har derfor valgt at
tilføje med en OSX liste
Samtidig er der i foreningen kommet en masse nye brugere til - som
indimellem fik
sure svar på listen fra de gnavne gamle brugere. For at imødekomme
ønsket om at
hjælpe nye brugere oprettede man i ?? den nye liste novice listen -
hvor alle spørgsmål om
BSD er tilladt.

<h2>Foreningen idag</h2>
Foreningen BSD-DK er idag meget aktiv med teknisk aktivitet på
mailinglisterne.

Folkene bag BSD-DK har bevist at hvis man ønsker at bruge et
operativsystem som
har relativt få brugere i forhold til Windows og Linux kan man fint
gøre dette med success.
Ved at holde kontakten via e-mail og IRC kan mange problemer
afhjælpes indenfor ekstremt
kort tid.

Den typisk responstid på selv vanskelige tekniske problemer er ofte
indenfor 1-2 timer
og sparringen med andre er fantastisk.

<h2>Det typiske medlem</h2>
Medlemmerne i BSD-DK er ofte professionelle IT-folk der kender til
UNIX. Enten fordi
de tidligere har brugt UNIX på et IT-relevant studie eller fordi de
er blevet introduceret
til UNIX gennem eksempelvis Linux.

Fordelingen i BSD-DK indenfor BSD familien er ca. - baseret på omtale
og rent gætteværk

På servere bruger de fleste FreeBSD og OpenBSD efterfulgt af NetBSD

Den primære arbejdsstation for medlemmerne i BSD-DK er enten:
FreeBSD eller en anden open source BSD, meget ofte med en ældre
Window Manager som de har brugt i 10+ år
Mac OS X - en voksende gruppe indenfor BSD-DK benytter Mac OS X
Windows - ja BSD brugere er ikke allesammen religiøse, andre igen er
tvunget

Referater fra generalforsamlinger:
<ul>
<li> ....
</ul>
Vi burde kunne samle dem allesammen og sætte dem på hjemmesiden

Hvis I sender til mig skal jeg gerne forsøge at redigere det sammen :-)

Mvh

Henrik

--
Henrik Lund Kramshøj, Follower of the Great Way of Unix
hlk@security6.net, +45 2026 6000 cand.scient, CISSP