Re: thinkpad T60 med bsd

From: Sven Esbjerg (none@list0--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 07 Mar 2007 - 15:17:16 CET

Date: Wed, 7 Mar 2007 15:17:16 +0100
From: Sven Esbjerg <none@list0--xbsd.net.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: thinkpad T60 med bsd

On Wed, Mar 07, 2007 at 01:30:46PM +0100, Kasper Bonne wrote:
> Jeg har en ThinkPad T60p med FreeBSD 6.2-STABLE som fungerer rigtig
> godt. De ting jeg har haft lidt problemer med er det indbyggede wifi
> kort og lyd. Wifi virker stadig ikke, men jeg har faktisk ikke rodet
> med det, da jeg alligevel bruger et PCMCIA Atheros 5212 kort.

Jeg er udstyre med en T60p fra arbejde og kan ikke genkende dine rosende
toner omkring maskinen.
Af problemer nævner jeg:

1. ACPI er ikke fuldt ud understøttet - se problem 4, 5 og 6.
2. ATI kortet er ikke understøttet med andet end VESA i X. Der er godt nok et
   projekt med at få linux-driveren til at virke, men der er ikke megen
   fremddrift.
3. WIFI er 3945 og porten fungerer hverken godt eller nemt.
4. Frequency scaling fungerer ikke.
5. Temparaturstyring fungerer ikke og maskinen er gennemsnitligt 10 grader
   varmere end under linux (57 i stedet for 47).
6. Maskinen bruger batteriet hurtigere under FreeBSD end under Linux. Og knap
   2 timer på batteri er ikke meget i dag.
7. em driveren til netkortet fungerer dårligt og har problemer med høje
   latenstider. Det gør sig i sær gældene med små pakker. ICMP ping er et godt
   eksempel.
8. Lydkortet fungerer kun hvis man patcher sit system.
9. Ekstern VGA port fungerer ikke.

Jeg ved ikke om man kan få fingerprint scanneren til at virker. Det er måske
muligt. Jeg har ikke leget med DVD-brænderen så jeg ved ikke om det vil
virke.
Kort sagt vil jeg ikke anbefale en T60p (og dermed nok også en T60) til
FreeBSD, medmindre man meget gerne vil hacke ACPI og drivere.

Med Linux fungerer den ca. 99,7% i forhold til Windows.

> Driveren (snd_hda) til lydkortet kan også være lidt et problem, men denne
> patch
> http://people.freebsd.org/~ariff/test/hda_releng6.diff
> virkede fint og nu virker lyden som den skal (også rec).
> (du kan læse om den her:
> http://lists.freebsd.org/pipermail/freebsd-multimedia/2006-September/004864.html)

Jeg kan bekræfte at patchet virker fint med RELENG_6.

Mvh
Sven