nanoBSD og pppoe

From: Flemming Frøkjær (none@flemmingf--gmail.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 21 Jun 2007 - 09:53:38 CEST

Date: Thu, 21 Jun 2007 09:53:38 +0200
From: "Flemming Frøkjær" <none@flemmingf--gmail.com.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: nanoBSD og pppoe

Jeg har lavet en nanobsd box som jeg skal bruge til internet router.
Udbyderen kører pppoe, og configurationen fungere fint fra min
generiske labtop.

nanoBSD mangler per default de netgraph moduler til pppoe, så dem har
jeg tilføjet, men jeg må mangle noget da den stadig ikke vil kendes
ved pppoe.

med kldstat har jeg sammenlignet labtoppen og nanoBSD boksen, og jeg
kan se at nanoBSD ikke loader nogle kernel moduler over hovedet, mens
labtoppen ser sådan ud:

[flemming@flabtop ~]$ kldstat
Id Refs Address Size Name
 1 11 0xc0400000 6ac5a4 kernel
 2 1 0xc0aad000 5af54 acpi.ko
 3 1 0xc36ec000 3000 pflog.ko
 4 1 0xc36ef000 2a000 pf.ko
 5 4 0xc37c9000 a000 netgraph.ko
 6 1 0xc37d9000 4000 ng_socket.ko
 7 1 0xc37dd000 3000 ng_ether.ko
 8 1 0xc37e0000 5000 ng_pppoe.ko
 9 1 0xc37fb000 2000 green_saver.ko

Jeg har prøver med kldload at tvinger nanobsd boksen til at loade
netgraph, ng_socket, ng_ether, ng_pppod
Det gjore ikke nogen forskel. Den loadede modulerne, men ppp giver
samme fejl. Den kender ikke pppoe:sis0

Hvad har jeg glemt?

nanobsd.conf:

# Name of this NanoBSD build. (Used to construct workdir names)
NANO_NAME=eti_ireland256

# Source tree directory
NANO_SRC=/usr/src

# Where nanobsd additional files live under the source tree
NANO_TOOLS=tools/tools/nanobsd

# Parallel Make
NANO_PMAKE="make -j 4"

# Customize commands.
#NANO_CUSTOMIZE="cust_comconsole cust_allow_ssh_root cust_install_files"

# Register customization commands
customize_cmd cust_comconsole
customize_cmd cust_install_files
customize_cmd cust_allow_ssh_root
customize_cmd bmah_nobeastie
#customize_cmd bmah_ssh
customize_cmd bmah_pkg

# Options to put in make.conf during buildworld only
CONF_BUILD='
NO_HESIOD_LIBC=YES
NO_KLDLOAD=NO
NO_NETGRAPH=NO
NO_PAM=YES
PPP_NO_NETGRAPH=NO
PPP_NO_RADIOS=YES
'

# Options to put in make.conf during installworld only
CONF_INSTALL='
NO_ACPI=YES
NO_AUTHPF=YES
NO_BLUETOOTH=YES
NO_CVS=YES
NO_CXX=YES
NO_DICT=YES
NO_FORTRAN=YES
NO_GCOV=YES
NO_GDB=YES
NO_HTML=YES
NO_LPR=YES
NO_MAN=YES
NO_OBJC=YES
NO_P1003_1B=YES
NO_PF=YES
NO_PROFILE=YES
NO_SENDMAIL=YES
NO_SHAREDOCS=YES
NO_TOOLCHAIN=YES
NO_EXAMPLES=YES
NO_INSTALLLIB=YES
NO_CALENDAR=YES
NO_MISC=YES
NO_MAKE=YES
NO_LOCALES=YES
'

# Options to put in make.conf during both build- & installworld.
CONF_WORLD='
NO_ATM=YES
NO_I4B=YES
NO_INET6=YES
NO_IPFILTER=YES
NO_KERBEROS=YES
NO_NIS=YES
NO_RCMDS=YES
NO_GAMES=YES
PPP_NO_NETGRAPH=NO
PPP_NO_RADIUS=NO
NO_LOCALES=YES
NO_SYSCONS=YES
NO_GROFF=YES
NO_NLS=YES
NO_PCVT=YES
NO_IPX=YES
NO_INFO=YES
'

# Kernel config file to use
NANO_KERNEL=ETI256

FlashDevice Sandisk 256MB

NANO_PKGDIR=/usr/src/tools/tools/nanobsd/Pkg

#
# Define a configuration command to turn off the beastie menu
#
bmah_nobeastie() (
        touch ${NANO_WORLDDIR}/boot/loader.conf
        echo "beastie_disable=\"YES\"" >> ${NANO_WORLDDIR}/boot/loader.conf
)

#
# Define a configuration command to load packages
# Snarfed from phk.
#
bmah_pkg() (
        mkdir -p ${NANO_WORLDDIR}/Pkg
        cp ${NANO_PKGDIR}/* ${NANO_WORLDDIR}/Pkg
        chroot ${NANO_WORLDDIR} sh -c 'pkg_add -v Pkg/*'
        rm -rf ${NANO_WORLDDIR}/Pkg
)

Flemming