kort hardware anmeldelse + Mini-ITX ?

From: Gregers Petersen (none@glup--momu.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 13 Jan 2007 - 10:53:44 CET

Date: Sat, 13 Jan 2007 10:53:44 +0100
From: Gregers Petersen <none@glup--momu.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: BSD-DK <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: kort hardware anmeldelse + Mini-ITX ?

Hej Allesammen

Jeg har lige i disse dage en Infrant ReadyNAS NV+ enhed på prøve og
tænkte jeg ville dele lidt ud af mine oplevelser.

Det er en lille kompakt maskine, ca. 2 x højden på en 3.5" HD, bygget op
omkrng en 250 Mhz Sparc CPU med 256 MB RAM. Herudover har den følgende:

4 x hotswap SATA II skuffer
1 x giga ethernet
3 x USB 2.0
Understøtter RAID 0,1,5 (+ 'X RAID' = expandable volume RAID = RAID 5)

Operativ system er et tilrettet Debian Linux (2.4 kerne).

NV+'eren er relativ støjsvag og ydelsen er udemærket (med understøttelse
af Samba/CIFS, NFS, FTP, backup osv.) og setup er simpelt.

MEN, Infrant har gjort sig en masse besvær med at lukke for telnet/ssh
adgang og der kræves at man installerer en 'klient' for at kunne få
adgang til administrations fladen (browser baseret). Klienten 'RAIDAir'
findes kun til Win og OS X.
+ NV+ understøtter ikke rscync som udgangspunkt og det lader heller ikke
til at være muligt at tilføje fx en wireless USB 'stick' (der ellers i
tidligere versioner har været understøttet).
Det er en skam at Infrant vælger at lave en "black-box" og ikke giver
mulighed for at få fri adgang til et system der faktisk virker til at
være fleksibelt og velfungerende (+ måske kunne erstattes af et *BSD
alternativ).

Samlet bedømmelse:

Har du behov for en lille enhed der fungerer ud af 'kassen', der kan
håndtere op til 3 TB (RAID 0) og hverken fylder eller larmer meget (+
mangler tiden til at gøre det selv og bruger Win eller OS X) --> er
ReadyNAS NV+ en mulighed.

MEN, i sammenligning med FreeNAS på fx et Mini-ITX board, med SATA
understøttelse, og nogle timer brugt på at samle og installere er
hverken pris, ydelse eller funktionalitet på det rigtige sted.

Så hvor kan jeg pt. i DK. købe et Via Mini-ITX board, Fanless m. SATA
understøttelse ?

Mvh.

--

gregers/

FreeBSD 6-Stable since the 14. of February