SV: Harddisk fejl - bad sectors?

From: Niels Wahlgreen (none@niels--wahlgreen.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 12 Feb 2007 - 20:16:07 CET

Subject: SV: Harddisk fejl - bad sectors?
Date: Mon, 12 Feb 2007 20:16:07 +0100
From: "Niels Wahlgreen" <none@niels--wahlgreen.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

> Tror du ikke bare at det er ved at være tid til at købe en ny
> 2.5" HD -
> 2.5 års levetid er vel i og for sig ikke så skidt, når den
> har kørt 24/7?

Jo, du har nok ret. Jeg havde egentligt heller ikke regnet med at den kunne holde i mere end 2 år da jeg købte den.

> + hvis du lave en back-up af dine data skal du ikke bekymre dig mht.
> fsck + der findes nogle forskelige pakker i ports til
> disk-momitorering
> + testning (under sysutils) ...

Rigtigt god idé, jeg havde slet ikke tænkt over disk monitorering - Bruger hobbitmon til at overvåge serveren som helhed, men ikke noget til diskens tilstand. Der findes vel også værktøjer som kan overvåge S.M.A.R.T. status?