Re: FreeBSD 6.2 Cluster / Load balancing

From: Henrik Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 09 Feb 2007 - 14:06:35 CET

From: Henrik Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: FreeBSD 6.2 Cluster / Load balancing
Date: Fri, 9 Feb 2007 14:06:35 +0100
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

On 09/02/2007, at 11.59, Claus Guttesen wrote:

> Når snakken er på carp og pf, har du (Henrik) prøvet en sådan
> opsætning hvad fail-over angår?

Som allerede nævnt virker det efter hensigten og er superlækkert

Det man ofte vil er dog at man NÅR der sker noget med netkortene
gerne vil skifte applikationerne, derfor der er kommet diverse state-
daemoner
som holder øje med "helheden" for dig.

Når din firewall oplever et problem på et netkort vil du have den til at
gøre noget - og ifstated/hoststated kommer ind i billedet

http://www.countersiege.com/doc/ifstated/ beskriver godt problemet
med billeder!!! :-)

hoststated - Host Status daemon
http://www.openbsd.org/cgi-bin/man.cgi?
query=hoststated&apropos=0&sektion=0&manpath=OpenBSD
+Current&arch=i386&format=html

Så processen er basalt set, for en firewall (som er det jeg mest
roder med)
http://www.countersiege.com/doc/pfsync-carp/ til basal opsætning/leg
med CARP

ifstated til at sikre at "hele funktionen" af en maskine rykkes
rundt, efter behov

Hvis man dernæst tilbyder services/load balancing til maskiner bagved
er der hoststated til at sikre at man ikke redirecter til en maskine
der er "væk"
- totalt lækkert koncept :-)

Jeg vil være tilstede på Linuxforum med to dual-soekris 4801 kabinetter
og formentlig demonstrere via dette netværk OpenBGPD og CARP
- måske jeg skulle udvide med lidt hoststated :-)

Såfremt man vil lege med redundante forbindelser kan man også
med fordel se på http://www.kramse.dk/projects/network/openbsd-
trunk_en.html
- lave to Ethernet forbindelser til to switche og lade OpenBSD trunk(4)
interface holde styr på om ene dør og tage over.

NB: det er trunk forstået på en anden måde en mange andre bruger
udtrykket!

Jeg behøver vel heller ikke sige at alle værktøjerne til OpenBSD
kan snakke både IPv4 og IPv6 - tag den cisco ;-)

Mvh

Henrik

--
Henrik Lund Kramshøj, Follower of the Great Way of Unix
hlk@security6.net, +45 2026 6000 cand.scient, CISSP