Re: FreeBSD 6.2 Cluster / Load balancing

From: Claus Guttesen (none@kometen--gmail.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 08 Feb 2007 - 16:42:10 CET

Date: Thu, 8 Feb 2007 16:42:10 +0100
From: "Claus Guttesen" <none@kometen--gmail.com.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: FreeBSD 6.2 Cluster / Load balancing

> Chefen vil gerne vide hvor svært det er at lave en freebsd load balancing
> til en apache webserver, har kigget lidt på
> http://redundancy.org/fbsd_lb.html
>
> Hvad har i af tanker og kommentarer, gode råd og links?

Jeg har prøvet to forskellige løsninger, den oprindelige var lvs
(linux virtual server), og senere prøvede jeg lastbalancering vha. pf
(som er der eksempel på i denne tråd). Senere hoppede jeg tilbage til
lvs, primært pga. af jeg ikke kunne opdatere regelsættet uden at
sticky-address blev nulstillet, og vores besøgende blev ført til en
anden server, og derfor måtte logge ind igen.

Så selv om man kan opdatere reglerne i pf, og derved lægge servere til
eller det modsatte, så blev vores besøgende (desværre) sendt til en ny
server.

Tidligere havde vi også en del ældre servere, som af gode grunde er en
del langsommere end de nyeste. I lvs kan man vægte en server, så den
sender flest besøgende til den bedste server. Man også det samme i pf,
men den er ikke så god til at fordele, som lvs er.

Så pf kan godt bruges til at fordele med, men det er en fordel at
serverne er nogenlunde lige kraftige/svage. Og så må du skrive et
lille script, som med jævne mellemrum tjekker at en webserver er
tilgængelig, og så piller den ud af poolen.

Hilsen
Claus