Re: FreeBSD 6.2 og IPFW

From: Jakob Breivik Grimstveit (none@jakob--grimstveit.no.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 07 Feb 2007 - 22:38:33 CET

Date: Wed, 7 Feb 2007 22:38:33 +0100
From: "Jakob Breivik Grimstveit" <none@jakob--grimstveit.no.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: FreeBSD 6.2 og IPFW

2007/2/3, Ebbe Hjorth <none@ebbe--bornholmermail.dk.lh.bsd-dk.dk>:

> Jeg har en maskine kørende, og installeret en proftpd på den, men den er
> meget lang tid om at logge ind, og jeg har måtte slå passive mode fra i
> mit ftp program.
>
> Hvordan skal jeg konfigurere ipfw for at komme uden om dette problem?

i /etc/pf.conf (viser kun ftp-delen av mitt oppsett):

    ftpports="44000:44100"
    pass in on $ext_if proto { tcp, udp } from any to $ext_if port
$ports keep state

Eg bruker pureftp, der har eg satt det opp slik:

    PassivePortRange 44000 44100

I ProFTPd ser det ut til å vere "PassivePorts", ergo:

    PassivePorts 44000 44100

HTH!

--
Jakob Breivik Grimstveit - http://grimstveit.no/jakob - +47 48298152