Solved: Postfix/sasl smtp authentication fejl

From: Niels Wahlgreen (none@niels--wahlgreen.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 26 Aug 2007 - 01:32:12 CEST

Subject: Solved: Postfix/sasl smtp authentication fejl
Date: Sun, 26 Aug 2007 01:32:12 +0200
From: "Niels Wahlgreen" <none@niels--wahlgreen.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

> Hej Niels,

> Jeg brugte selv denne her som udgangspunkt til SASL, og fungerede
> rigtig
> godt.
>
> http://postfix.wiki.xs4all.nl/index.php?title=Virtual_Users_and_Domains_with_Courier-IMAP_and_MySQL
>
> Du kan jo koncentere dig om SASL delen.

Hej Søren

Tak for hjælpen.

Jeg havde kigget i vejledningen før også, men gik den nu igennem en gang til. Sammen med nogle andre vejledninger blev jeg mere og mere sikker på at jeg måtte have gjort noget forkert - det viste sig også at være rigtigt :)

Jeg fandt ud af at man ved hjælp af nedenstående kan teste Cyrus-sasl2 uden at skulle reloade postfix for hver konfigurationsændring:

cd /usr/ports/security/cyrus-sasl2/work/cyrus-sasl-2.1.22/sample/
make
ln -s /usr/local/lib/sasl2/smtpd.conf sample.conf
./server

I en anden terminal:
cd /usr/ports/security/cyrus-sasl2/work/cyrus-sasl-2.1.22/sample/
./client

Det viste sig at mit problem var meget simpelt. Jeg bruger postfixadmin til administration af brugerne, og derfor blev passwords gemt i databasen som md5crypt - hvilket jeg bare havde accepteret som en selvfølge - og cyrus-sasl forventede at de lå som klartekst. Det viste sig at være meget svært at få cyrus-sasl til at læse krypterede passwords, og det umuliggør vist også MD5 authentication (som jeg dog egentligt ikke har brug for), så nu ligger passwords i klartekst i mysql databasen i stedet.

Tak for hjælpen til jer som bød ind, jeg håber at ovenstående kan være til gavn for andre som skal fejlsøge på sasl.

Mvh.

Niels