Re: Gode raad om valg af laptop

From: Henrik Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 28 Sep 2006 - 13:41:46 CEST

From: Henrik Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Gode raad om valg af laptop
Date: Thu, 28 Sep 2006 13:41:46 +0200
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

On 28/09/2006, at 11.22, Peter Zinck Wulff wrote:

> Hej Thomas.
Hey Allesammen og sorry fordi jeg fortsætter denne lidt afsporede tråd

> Det er da godt hvis Apple har forbedret deres samlekvalitet, men de
> er stadig for dyre, hvis du sammenligner dem med alternative
> produkter. En hurtig sammenligning viser f.eks. at mens du skal
> betale 12.668,00 for en MacBook med næsten samme konfiguration som
> en Lenovo 3000 N100 til 10.775,00, og så har Lenovo'en 14.1" skærm,
> mod kun 13.3" for MacBook'en.
>
> Altså næsten 2.000,00 mere som du ikke får andet end varm luft for.
Nu er det jo meget personligt hvad man lægger vægt på

Jeg har aldrig været Apple bruger før jeg fik en G3 350MHz forærende
og fik
noget Mac OS X på den for snart mange år siden, læs 4-5år?

Siden da har jeg købt meget Apple udstyr og eksempelvis med hensyn
til trådløst
har jeg valgt at basere min infrastruktur på Apples AP'er der udover
at blive leveret i en
lækker æske og have et pænt udseende faktisk virker super duper.

super duper også når der findes fejl i accesspointet og dette så
opdateres flere
år efter det er købt - noget man formentlig ikke oplever med Topcom
Skyracer 244
fra Aldi til 200kr

Derudover har jeg haft glæden af at købe tre bærbare fra Apple som
alle giver
stor glæde, og som allesammen faktisk er i brug endnu
G3@600MHz, G4@1,25GHz Powerbook, Intel Core Duo sort Macbook

Allesammen har skærme der er af samme eller klart bedre kvalitet end
de "PC laptops"
som jeg kommer i nærheden af.

Jeg lægger vægt på service efter købet og der er god service i
softwaren/firmware
- med opgraderinger der nemt findes og kan installeres af hustruen selv.

Bevares IBM laver gode laptops og jeg har selv en X31 der virker
fortrineligt og hvor
drivere til unævnelige operativsystemer findes hurtigt fra websiderne
- desværre synes
jeg IBM/Leonora er blevet sådan en VI HAR EN MASSE MODELLER der
passer til alle
og så er det indimellem noget juks de sælger. Min X31 har en super
skærm, mens
en T30 eksempelvis er hamrende elendig.

Apple har relativt få basemodeller og så opdaterer de løbende
teknologien nedenunder.

Samlekvaliteten kan jeg heller ikke brokke mig over, ej heller
udseendet efter lang tids brug.
Jeg viser gerne min powerbook frem og hvis den er blevet tørret af
samme dag er den
næsten som ny at se på!

Jeg har nok været heldig eller blot gennemsnitlig, for det viser sig
ofte at folk der har
prøvet Mac ofte fortsætter med Mac - og der må jo være en grund :-)

Hvis man ønsker at finde den rigtige model af Apple bærbar at købe
kan man evt
kigge lidt på http://www.macintouch.com/ der har gode undersøgelser
af problemer
på Mac bærbare - der er ganske rigtigt kendte problemer på visse
modeller.

Mvh

Henrik

PS Jeg har set piratudgaven af OSX boote på en Thinkpad og det
virkede også fint,
så gid Mac OS X en dag bliver fri fra hardwaren, så dem der lyster at
have en StinkPad
kan købe sådan en.

--
Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP
e-mail: hlk@security6.net, tlf: 2026 6000