Re: Optimering af OpenBSD

From: Henrik Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 22 Sep 2006 - 13:28:58 CEST

From: Henrik Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Optimering af OpenBSD
Date: Fri, 22 Sep 2006 13:28:58 +0200
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

On 22/09/2006, at 12.50, Erik Nordstrom Andersen wrote:

> Hej folks
>
> Jeg har en gammel IBM 560x Thinkpad (4GB disk, 32MB RAM, 233 MHz),
> som jeg har omdannet til jukebox. Jeg har installeret OpenBSD 3.9,
> gqmpeg og XFCE - det sidste for at få lidt slik til øjet og et
> panel med en stor sluk-knap (som udfører "apm -z" så maskinen er
> tilbage på et par sekunder i stedet for de i alt ca 8 minutter det
> tager at tænde og logge ind). Ellers er der ikke pillet ved
> standard-installationen.
>
> Det hele kører sådan set udemærket. gqmpeg spiller mp3'er til USB
> [...]

Du kan måske netboote den? eller bruge flashdist til at lave et image
der mountes i ram, ligesom en soekris?
- evt. en kombination der kun læser boot fra harddisken og mounter
resten fra net?

Så burde disken slukke rimeligt hurtigt efter boot

andre tiltag:
drop xdm brug startx
drop dhclient giv maskinen en fast IP
slå cron ned hvis du er ligeglad

du kan også i nogle tilfælde spare lidt ved at bruge exec istedet for
blot at skrive navnet
dvs i din xsession erstatter du den sidste kommando med "exec kommando"

Du kan også selv bestemme hvor ofte den sync'er ned til disken - hmm
kan dog ikke lige huske hvordan?

Har du checket om den kan tage en ramklods mere?
- jeg har vist nogle gamle ram klodser liggende der måske kunne passe

Ved ikke om det hjælper :-)

Mvh

Henrik

--
Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP
e-mail: hlk@security6.net, tlf: 2026 6000