Re: Modem til terminalkonsol?

From: Robert Jeppesen (none@robert--sermilik.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 16 Sep 2006 - 18:07:06 CEST

Date: Sat, 16 Sep 2006 18:07:06 +0200 (CEST)
Subject: Re: Modem til terminalkonsol?
From: "Robert Jeppesen" <none@robert--sermilik.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

> I første omgang må jeg nok have sat en skærm og tatstetur på og så lade
> serverens ejer (min søster) lave det sidste trin i opgraderingen. Måske
> et konsolkabel og en udførlig vejledning er den bedste løsning til
> fremtidige opgraderinger, trods alt.

Hvis serveren og modem er overvåget kan du prøve følgende kommandoer til
modemet:

ATS0=1&C1E0Q1&D0%C0&R1&K0

&C1 DCD follows carrier = modem at the other end
E0 Turn off command echo
Q1 Inhibit result codes to DTE
&D0 The modem ignores DTR signal
%C0 Disable data compression
&R1 CTS is always active
&K0 Disable DTE/DCE flow control

Kommandoerne skal sendes med 9600 bps og der skal også være en \J1 eller
er det %J1? Kig i manualen. Kommandoen skal låse modemets seriel port
hastighed til den hastighed som pt. benyttes til at konfigurere med.
Evt kan der sættes en &W0 til slut for at gemme konfigurationen i startup
profil 0.

Især E0 er vigtig hvis modemet altid er tilsluttet serveren.
Den og Q1 gør desværre at man ikke længere kan kommunikere med modemet.
Det kan godt give anledning til en masse forsøg med at breake modemet
under opstart (AT&F) hvis det skal omkonfigureres....

Du kan også droppe E0 og Q1 kommandoen. Så ringer Du op til modemet og når
der er carrier (DCD el. CD) får Du din søster til koble det til
serielporten på serveren. Når DU er færdig skal hun fjerne kablet igen og
slukke modemet.
Så er Du sikker på at modemet ikke holder linien :-)

mvh
Robert