Re: Nanobsd og maskine med regulær disk

From: Henrik Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 10 Sep 2006 - 15:00:39 CEST

From: Henrik Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Nanobsd og maskine med regulær disk
Date: Sun, 10 Sep 2006 15:00:39 +0200
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

On 10/09/2006, at 14.44, Brian Josefsen wrote:

> Hej Liste
>
> Jeg har en FreeBSD baseret (ipfw) firewall der kører som bridge.
> Den har en disk som er det ømme punkt. Kan NanoBSD boote og bruge
> filsystem i hukommelsen og derefter være ligeglad med om disken
> bliver træt af livet eller vil controlleren vælge at fryse /
> reboote spanden alligevel ?
Du kan formentlig ret nemt lave et image der kan skrives til Compact
Flash kort
svarende til eksempelvis m0n0wall på Soekris.

altså boote fra read-only og kun skrive ned til CF når der er ændringer
til regelsæt

Det er rarere at lave det sådan da en kerne sjældent bryder sig
om at disken pludselig fejler - det giver nemt crash ....

Der findes mange beskrivelser, eller du kan prøve m0n0wall hvis
det er simpelt setup?

Jeg bruger selv flashdist på OpenBSD - den er ret nem at gå til

Mvh

Henrik

--
Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP
e-mail: hlk@security6.net, tlf: 2026 6000