Re: Bærbar / FreeBSD kompatibilitet

From: Gregers Petersen (none@glup--momu.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 10 Sep 2006 - 09:25:51 CEST

Date: Sun, 10 Sep 2006 09:25:51 +0200
From: Gregers Petersen <none@glup--momu.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Bærbar / FreeBSD kompatibilitet
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

Asus har også nogle helt fine modeller - det kunne måske også være interessant
at kigge på en af Lenovo versionerne.

Mht. suspend/resume --> generelt hvis du vil have det til at fungere med et ATI
grafikkort, så skal du ikke satse på at kunne anvende 3D-accel., ihvertefald
ikke når det gælder FreeBSD pt. Der er nogle problemer mellem kerne-moduler,
x.org og ACPI der ikke er løst --> fører lige over i frossen-sort-skærm +
nødvendigt med hård reboot :-(
Til gengæld skulle det være muligt at få suspend/resume til at fungere på Nvidia
+ Intel GMA --> men hvor lang suspend tid du i realiteten får er en helt anden
diskussion --> har selv en IBM R51, hvor XP kan suspende 20+ timer, mens FreeBSD
6.1 har meget svært ved at holde den gående i mere end 5-6 timer (der findes et
patch, der hjælper lidt - men .....)

Skulle jeg selv købe idag ville jeg vælge noget med Intel GMA grafik --> har
ikke brug for så meget 3D og den integrerede GMA produceres ikke så meget varme,
som en separat chip (ekstra varmekilde = blæser der kører oftere --> hvilket får
  'en' til at rode med blæser-styring & forsøg på at clocke grafik-chippen ned
og så begynder det at blive mere end almindeligt eksperimenterende ;-)

--

gregers/

FreeBSD 6-Stable since the 14. of February