osx + trådløs + freebsd nfs

From: Erik Cederstrand (none@erik--cederstrand.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 20 Oct 2006 - 19:32:30 CEST

Date: Fri, 20 Oct 2006 19:32:30 +0200
From: Erik Cederstrand <none@erik--cederstrand.dk.lh.bsd-dk.dk>
To:  bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: osx + trådløs + freebsd nfs

Hej folks

osx listen ser ud til at være død, så jeg prøver her...

Jeg har et netværk bestående af en FreeBSD server, hvor mit homedir
liggger. Det øvrige arsenal af klienter (OpenBSD bærbar, Ubuntu/FreeBSD
stationær) mounter mit homedir fint. Lige meget hvor jeg sidder, har jeg
mine filer og mine indstillinger. Hurra.

Nu har jeg tilføjet en MacBook til samlingen, og vil gerne (i OSX) som
minimum kunne mounte mit homedir, og dirigere Firefox og Thunderbird til
deres respektive dot-foldere. Forbindelsen mellem MacBook og server går
via en trådløse forbindelse (pfsense firewall/accesspoint).

Det er lykkedes mig at (auto)mounte mit homedir, men ved enhver
hårdhændet brug, f.eks. importering af et par tusind mp3'er til iTunes,
går programmet i stå, og jeg får en fejl i OSX: "Forbindelsen til
serveren afbrudt". Den trådløse forbindelse i sig selv bliver ikke
afbrudt, bare forbindelsen til serveren.

Jeg overvejer om jeg skal nfs_mounte over udp eller tcp. Jeg synes tcp
plejer at give en mere sikker forbindelse, specielt trådløst, men giver
til gengæld problemer når jeg sætter maskinen på standby (tcp timeouts).

Jeg ved godt, at NFS ikke altid opfører sig pænt, men er dette setup for
meget at forlange? Jeg har prøvet at true MacBooken med at installere
FreeBSD på den, men den griner bare af mig.

Mvh Erik