RE: 2 internet forbindelser.

From: David Christiansen (none@dc--dis.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 18 Oct 2006 - 13:45:44 CEST

Subject: RE: 2 internet forbindelser.
Date: Wed, 18 Oct 2006 13:45:44 +0200
From: "David Christiansen" <none@dc--dis.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: <none@bsd-dk--bsd-dk.dk.lh.bsd-dk.dk>

>Men jeg kunne tænke mig at have 2 forbindelser, sådan at jeg har en
>"backup".
>
>Kan det lade sig gøre at have 2 linier parralelt?
>Helst sådan at der er en form for load-balancing, og automatisk
>"failover".
>
>Gerne også udefra, så jeg stadig kan modtage mail, og folk kan bruge
>min ftp og web-server, selvom den ene linie er nede ...
>
>Jeg havde forestillet mig en OBSD-box af en slags....
>
>pft
>Danjel

Hvordan skal de 2 linjer være? Skal de til det samme subnet, eller til forskellige ISPer?

Læs man ifstated og man pf.conf i OBSD. Du kan have pf sende nogt trafik ude af det ene linie og noget ud af det andet, og ifstated kan bruges til at få alle trafikken ude af linien der er i drift hvis der sker noget med en af dem. Dit største problem skal være at load-balance dem med indkommende forbindelser.
-David