Web-server og højt load - løst

From: Jette Derriche (none@bsd-dk--nerdgirl.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Tue 28 Nov 2006 - 23:29:08 CET

Subject: Web-server og højt load - løst
From: Jette Derriche <none@bsd-dk--nerdgirl.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Date: Tue, 28 Nov 2006 23:29:08 +0100

Jeg har tidligere skrevet og pebet lidt over en FreeBSD/Apache/PHP/MySQL
server med alt for højt load i 'myldretiden' (Se evt. "Load averages"
fra d. 17/8-06). Nu er problemet endelig løst. Det snød mig at mysql lå
på et pænt lavt procenttal i 'top' for det var faktisk databasen der fik
load til at stige betydeligt... og problemet var manglende eller
forkerte indekser på tabeller.

"Slow queries" loggen er en kæmpe hjælp, da den ikke bare viser de
langsomme forespørgsler, men også forespørgsler der ikke udnytter
indekser optimalt. Og så er det jo også bare lykken at de nye versioner
af MySQL giver mulighed for at lave en 'explain plan' på forespørgsler
der viser nøjagtig hvor problemet ligger.

Så efter at have skruet lidt på MySQL server variablerne og rettet
indekser, er load nu reduceret med 50%. Ganske flot! :-)

Synes lige jeg ville dele denne erfaring med Jer.

/Jette
- der har svært ved at få armene ned... :-D