Re: kør program som anden bruger - Status

From: Robert Jeppesen (none@robert--sermilik.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sat 11 Nov 2006 - 12:32:11 CET

Date: Sat, 11 Nov 2006 12:32:11 +0100 (CET)
Subject: Re: kør program som anden bruger - Status
From: "Robert Jeppesen" <none@robert--sermilik.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

> On 09/11/2006, at 22.55, Robert Jeppesen wrote:
> Jeg har installeret en FreeBSD 6.1 server med CounterStrikeSource (CSS)
> til sønnike.
> CSS er installeret fra ports og ligger under /usr/local/games/srcds.
> Ejer er root:wheel, mode 554.
>
> Jeg ville egenlig gerne lave det således at sønnike selv kunne logge på
> serveren via ssh og starte CSS. (Via screen således at CSS kunne køre
> videre selvom ssh sessionen blev afbrudt.)
> Det er vel 'bare' at ændre ejerskabet på alle filer under >
/usr/local/games/srcds til fx. games:games og gøre sønnike medlem af
> games.
> Det var måske en fordel at CSS kørte som games, altså skiftede bruger
> under opstart, men hvordan gør man det?
> Det har måske så den ulempe at CSS' konsol ikke længere er til
> rådighed for den der starter programmet.
> Og endelig burde den vel køre chroot..

Løsningen blev som følger:
Alt under /usr/local/games/srcds er chown games:games.

I /etc/sudoers blev tilføjet en linie med
    sønnike ALL=(games) NOPASSWD: /usr/local/games/srcds/startCSS

Scriptet startCSS (550 games:games) indeholder
    cd /usr/local/games/srcds
    ./srcds_run -console -game cstrike

Om cd /usr/local/games/srcds er nødvendig har jeg ikke checket, men da
scriptet lå under /usr/local/bin var der problemer. srcds_run er et
wrapper script til fx srcds_i686 i samme directory. Når srcds_i686
startede kunne den ikke finde ekstra config filer fordi aktuelt directory
var forkert (måske /usr/local/bin?). Men det virker som ovenfor:-)
I sønnike's .cshrc er tilføjet
    alias startCSS sudo -u games /usr/local/games/srcds/startCSS

Sønnike logger ind over ssh vha PuTTY, starter screen og startCSS.
Når han er færdig med at spille lukker han blot PuTTY. CSS kører videre og
andre kan spille CSS som de lyster.

Tak for hjælpen.
/Robert