Re: Postfix antispamgateway paa freebsd

From: Henrik Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Thu 09 Nov 2006 - 11:04:53 CET

From: Henrik Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Postfix antispamgateway paa freebsd
Date: Thu, 9 Nov 2006 11:04:53 +0100
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

On 09/11/2006, at 9.51, bsd-dk@svampen.dk wrote:

> Hej bsd-dk
>
> Jeg skal til at sætte en antispam gateway op og vil lige rådgive
> mig på
> listen for at se om det jeg har fundet frem til er en holdbar løsning
> eller om der er nogle der har input til bedre/forbedrede løsninger:
>
> Jeg vil som bruge denne wiki som "basic"
>
> http://flakshack.com/anti-spam/wiki/index.php
>
> Er der nogle der har en kommentar til dette, så er i mere end
> velkommen.
Ja, lidt

Det lyder som en god sammensætning af programmer og det præsenteres
flot i den guide, men ...

skift ikke root login shell, du logger aligevel aldrig ind som root,
vel!
Hvis du bruger sudo behøver du ikke skifte root login shell.

brug ports istedet for sources direkte
Jeg har tidligere brugt Postfix direkte fra source, og det virker
fint - men en port du kan installere, opgradere og eventuelt fjerne
er rar. Det betyder at du eksempelvis kan skifte fra spamassassin
til eksempelvis dspam, eller omvendt, ved at skrive
pkg_delete og pkg_add den anden, smart ikk' :-)

Så passer dependencies også :-)

PF "optional"?!
mandatory!

På min egen postserver bruger jeg så dspam istedet for spamassassin
men det er jo en smagssag

Virusscanner?! Hvad skal man bruge det til, lad være med at bruge e-mail
på Windows - problem solved ;-)

Mvh

Henrik

--
Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP Follower of the Great Way of
Unix