Re: Orientering om OpenSource til Mac

From: Henrik Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 01 Nov 2006 - 10:43:25 CET

From: Henrik Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Orientering om OpenSource til Mac
Date: Wed, 1 Nov 2006 10:43:25 +0100
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

On 01/11/2006, at 10.06, Gregers Petersen wrote:

> Jeg har selv gode erfaringer med OpenOffice - har brugt den gennem
> ca. 7 år på alle eksisterende platforme --> kan nok ikke helt
> forstå at OO på Mac bliver kritiseret så gennemgående?
> Herudover har jeg generelt installeret:
og da tråden nu er løbet over i generelle programmer til OSX
vil jeg da give mit besyv med

> X-Chat Aqua
> Adium
> Skype (m. video via Macam)
> Camino Browser
> FireFox Browser
> Thunderbird Email
> Gimp OSX (kræver X11)
Omnigraffle er et rimeligt OK tegneprogram
til OSX, selvom det ikke er Visio - men det er
visio jo heller ikke selv mere ;-)

> CyberDuck ftp
her bruger jeg så Interarchy - den er meget lig Finder vinduer og virker
med FTP, SFTP og WebDAV
> CarbonCopyCloner
Her er jeg så skiftet til SuperDuper der kan nogle smarte ting med
disk images, hvis man køber det

> Mplayer OSX
her bruger jeg så oftere og oftere vlc, videolan client

> Mac irssi
> MacStumbler
iStumbler er klart at foretrække til søgning efter trådløse netværk

> Flip4Mac (til Win media via iTunes/QuicktimePlayer)
> MAMP (Mac Apache MySQL PHP platform til web-testning)
Mac Apache Postgresql Tomcat J2EE til mig tak ;-)
- begge miljøer virker fortrinligt på Mac OS X

> Rname (gui fil omdøbnings utillity)
SSHKeychain integration af SSH key daemon med Keychain

> Darwinports -->
> Bluefish (editor)
> Scribus (DTP)
> WireShark/Ethereal
> Nmap
> xmms
oh jo, jeg har ca. 100 ports installeret fra apache-ant, apr/apr-util
over cowsay, docbook*, enscript, GnuPG, irssi, lft, minicom, mtr,
postgresql til subversion, trac, wget og wireshark - det er et
must selvom projektet er lidt i hest :-((

Udover ports bruger jeg også et par programmer fra pristine
sources, EMACS, auctex, TASK/Autopsy, Paros proxy, osiris
integrity checker, aircrack-ng og TeXLive fra DVD'en

Erfaringen viser at de fleste generelle open source UNIX
programmer relativt nemt kan installeres på Mac OS X :-)

Derudover kører jeg også Sametime Connect og Lotus Notes
- for dem i den slags miljøer, Notes 7 er vist endda supporteret udenfor
IBM

Mht til spil findes der også en del efterhånden, vi køber typisk
i prisklassen 10,15 eller måske 25 US dollar området

Mvh

Henrik

--
Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP Follower of the Great Way of
Unix