Re: Ingen LAN config ved opstart

From: Morten Skriver (none@morten--skriver.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 29 May 2006 - 13:56:28 CEST

Date: Mon, 29 May 2006 13:56:28 +0200
From: Morten Skriver <none@morten--skriver.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Ingen LAN config ved opstart

On Mon, May 29, 2006 at 01:49:23PM +0200, Robert Jeppesen wrote:
> Jeg har en FreeBSD 5.4 server som er tilsluttet en Cisco 2950 switch.
> Switch-porten er konfigureret til 100 Mbps FD.
> Alligevel tager det lang tid for switchen's interface at komme i
> "operational mode" fra den ser server's interface komme op.
>
> Problemet er, nogle gange, at hvis serveren genstarter er switchens
> interface endnu ikke kørende når serverens interface skal
> konfigureres.
> Resultatet er at serverens interface ikke bliver konfigureret.

Hvad mener du med at switchens interface ikke er i "operational
mode". Mangler du link på interfacet, eller forwarder den blot
ikke trafik ?

Hvis interfacet ikke forwarder trafik, så skyldes det formentlig
at spanning endnu ikke har sat interfacet i "forwarding mode".
Dette tager med std. spanning-tree 2x 15 sec. Men dette kan du
omgå ved at konfigurerer "spanning-tree portfast" på interfacet
mod serveren.

Bemærk at "spanning-tree portfast" kun må konfigureres på porte,
hvor der sidder maskiner direkte forbundet.

/Morten

--
Morten Skriver, morten(at)skriver(dot)dk  -  CCIE #15804
Network Engineer @ AS3292, TDC Net, IP