Re: Nogen der har en terminal/seriel server til overs ?

From: Henrik Lund Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Sun 21 May 2006 - 10:47:54 CEST

From: Henrik Lund Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Nogen der har en terminal/seriel server til overs ?
Date: Sun, 21 May 2006 10:47:54 +0200
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

On May 20, 2006, at 4:25 PM, Poul-Henning Kamp wrote:

> In message <none@20060520125030.GA78858--kb.pinguino.dk.lh.bsd-dk.dk>, Robert =?
> iso-8859-1?Q?Marti

> Jo, det har jeg faktisk haft kigget på og det er helt klart med i
> billedet.

Jeg har lavet min egen med et 4-port seriel og en soekris 4801
http://www.kramse.dk/projects/soekris/soekrisconserver_en.html

NB: kortet er ikke understøttet 100% i OpenBSD, jeg har en patch
til noget af det, men evner ikke at lave den færdigt :-(

Fordelen er at man med conserver kan logge hvad der sker
på serielporten, selv når man ikke lige er i nærheden

Desværre er PC systemer idag ikke specielt egnet til kontrol
over serielporten - hvor gode gamle UNIX maskiner kunne styre
alt fra boot og indstillinger via seriel porten.

Jeg har således udvidet min egen løsning med en VGA-Ethernet
løsning som gør at jeg ikke behøver at flytte maskinerne for
at gå ind i BIOS indstillinger.

Det er et sæt Aten CE-250 købt hos www.kvmshop.dk og tilsluttet
min gamle 4-port kvm switch
http://www.kvmshop.dk/product.asp?product=5670&sub=3&page=1

Så for at opsummere:
PC hardware er noget klamt og lamt noget og lappeløsningerne
som ILO, KVM-over-IP boxe er dyre
Soekris med serielport er rart til det fleste ting og
giver logning og remote adgang til konsol
"fsck fejlede, press enter to continue"
VGA-extender til en eksisterende kvmswitch er rimeligt i
pris og virker uanset OS - til de tidspunkter hvor jeg
kopierer ny kerne ind som ikke har RAID og maskinen
derfor slet ikke booter ;-)

Mvh og god søndag

Henrik

PS SANE 2006 var ekstremt godt! Jeg savner allerede den
belgiske Bier Cafe med det store ølkort og fortovscafeerne :-)

--
Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP
e-mail: hlk@security6.net, tlf: 2026 6000