Re: Hvor sikker er software RAID

From: Henrik Kramshøj (none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 11 Jan 2006 - 17:47:11 CET

From: Henrik Kramshøj <none@hlk--kramse.dk.lh.bsd-dk.dk>
Subject: Re: Hvor sikker er software RAID
Date: Wed, 11 Jan 2006 17:47:11 +0100
To: bsd-dk@bsd-dk.dk

On 11/01/2006, at 15.40, Steen Jansdal wrote:

> Hej Tony, Flemming og Sven
>
> Mange tak for svarene. Jeg er godt klar, at der er mange
> point of failures i systemet, hvoraf nogle let kan elimineres,
> mens andre kræver mere (læs dyr) hardware. I første omgang
> går vi efter, at der skal være så få bevægelige dele som
> muligt. Og hvis der er nogle sådanne, skal de være redundante,
> derfor RAID-1 på harddiske. Vi kan ikke lave et fuldstændigt
> fejlsikkert system, men må vælge et godt kompromis mellem pris
> og sikkerhed.
>
> Sven, hvad er SP800?

Jeg har en 24/7 "server" baseret på et VIA board med OpenBSD raidframe
software raid og det virker sådan set OK
- man skal lige huske at bygge sin egen nye kerne efter release for den
almindelige GENERIC er uden RAIDFRAME

Jeg har igår installeret en maskine med FreeBSD GEOM mirror, se
håndbogen for mere information.
Det virker super og jeg forventer at sætte maskinen i drift et centralt
sted indenfor kort tid.

Jeg har ligeledes gennem flere år brugt software raid på AIX med
Logical Volume Manager - det virker nemmest af de tre

Generelt er software raid for mig noget med at maskinen
ikke dør helt på grund af en mekanisk fejl i disken - og ja
generelt har jeg mest oplevet at diske begynder at tabe sektorer
og derefter til sidst stopper - eller ikke kommer igang efter en
nedlukning.

Software RAID koster CPU og giver derfor dårlig performance, hvis
CPU'en er flaskehalsen i dit system. Men kan i bedste fald ikke mærkes
hvis din CPU er overpowered.

Software RAID kan give en stor fleksibilitet som IKKE findes på
hardware RAID adaptere, hvor man ofte skal i BIOS for at ændre ting
og sager. Med software RAID kan du styre det meste gennem en
serielkonsol fra en anden lokation.

Jeg har derfor ikke noget imod en software raid løsning der ikke tager
højde for at disken fejler på den mest skumle måde overhovedet, men
tager til takke med en væsentlig billigere løsning
- to diske og den indbyggede controller

Mange nye bundkort tillader ligeledes at specificere hvilken en disk
der skal bootes på i BIOS - det kunne vi slet ikke i gamle dage.
Det betyder at hvis man ved at disk nr 2 er OK men maskinen ikke
selv kan finde ud af at springe disk nr 1 over kan man selv sige den
skal starte
op på den anden.

Sorry, for den lange post og husk RAID er ikke en erstatning for
backup :-)

Mvh

Henrik

PS diskene er IKKE købt som 24/7 og jeg skal nok forsøge at huske
at skrive når den ene fejler ;-)
PS2 jeg har fået mit SIIG 4-port seriel kort til at virke med OpenBSD
det er skønt! Når måske ikke at prøve med Free og Net, men hvis nogen
har mod på det kan de skrive eller komme til happy hack.

--
Henrik Lund Kramshøj, cand.scient, CISSP
e-mail: hlk@security6.net, tlf: 2026 6000