Re: SCSI kvaler...

From: Phil Regnauld (none@regnauld--x0.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 27 Feb 2006 - 23:24:19 CET

Date: Mon, 27 Feb 2006 23:24:19 +0100
From: Phil Regnauld <none@regnauld--x0.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: SCSI kvaler...

On Mon, Feb 27, 2006 at 11:11:32PM +0100, Fedder Skovgaard wrote:
> Hejsa,
>
> Jeg har lige købt et par Seagate SCSI-3 diske som jeg ville sætte i et
> mirror på min hjemmeserver. Det kører nu, men vejen dertil var lidt
> kringlet og jeg vil gerne forstå om jeg "bare er heldig" eller om mit
> setup er fornuftigt.

        Det ligner terminerings problem...

> Controlleren har SCSI id 7, Quantum'en 6. Og den sad i det næstsidste
> stik i et 68ledet LVD kabel, med en terminator for enden.

        Aktiv eller passiv terminator ?

        Hvad med selv bios konfig for kortet: auto eller manual terminering ?

> Så satte jeg Seagate diskene i. De fik SCSI id 8 & 9 og blev sat mellem
> Quantum disken og controlleren. Seagate diskene har 80pin connector og
> er derfor tilsluttet via en 80-68pin converter.

        Agh.

> Men systemet ville ikke
> boote, med mindre jeg fjernede terminatoren og satte Quantum disken i
> det sidste stik på kablet.

        Not good. Ser ud som om du blander LVD og andre på samme bus.

> Jeg har så lavet et gmirror på de to diske:
>
> Feb 27 12:37:41 FreeBSD kernel: GEOM_MIRROR: Device gm0 created
> (id=844274787).

        (side diskussion: jeg har oplevet flere komplet I/O deadlocks
        med Gmirror, i både 5.x og 6.0).

> 1) At jeg ikke er helt overbevist om at SCSI kablet er korrekt termineret.

        Det virker som om du har et problem der -- bare det at du ikke kan
        boote er ikke en særlig god tegn.

> 2) At jeg ved at kopiere filer til gm0 (mens det blev rebuilded) fik
> følgende fejl på konsollen -og en frossen boks:

        Prøv evt. at gennemchecke kabling og sende infoen til freebsd-scsi@ hvis
        problemet bliver.