Re: boligforenings netværk

From: Erik Nordstrom Andersen (none@erik--erik-n-andersen.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 20 Feb 2006 - 15:50:33 CET

Date: Mon, 20 Feb 2006 15:50:33 +0100
From: Erik Nordstrom Andersen <none@erik--erik-n-andersen.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: boligforenings netværk

Hej Kristen

Kristen Nielsen wrote:

> Hejsa bsd-liste
>
> Man er ved at kikke på boligforeningsnetværk der hvor jeg bor, og vil
> høre om der er nogen på listen der har kendskab til gode løsninger og
> evt bud på om kvaliteten af det leverede net er i orden (oppe tid,
> redundans osv)

Jeg har været med til at få bredbånd vores boligforening. Jeg kan kun
være enig i, at det er en god idé selv at eje kablerne. I skal sørge for
at få fat i en erfaren installatør, som kan dokumentere sin installering
ud fra på forhånd fastlagte krav til kvaliteten, og få en advokat til at
se udbudsmaterialet og den endelige kontrakt igennem. Grænsen mellem
vores og bredbåndsleverandørens net går ved et rackskab i kælderen, hvor
leverandørens lysleder kommer ind fra gaden. Leverandøren ejer
switchene, og det er helt fint.

I skal også sørge for at have en god kontrakt med den kommende
leverandør af bredbånd. Vi har FrbNet / DanskNet, og forbindelsen er
helt fin og stabil, men deres support er helt i skoven - fucker op i
deres egen MX records, så mails til ALLE kunder bouncer, svarer ikke på
emails og glemmer at man vil have fast IP. Hrmpf. Til gengæld har jeg nu
været på gratis i mere end et år, fordi de heller ikke kan finde ud af
at sende en faktura... Hvis det ikke bliver bedre, ryger kontrakten til
en anden. Heldigvis har vi sikret os 6 mdr's opsigelse.

Mvh Erik