Re: FreeBSD på Mac mini

From: Mogens Valentin (none@mogensv--vip.cybercity.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 15 Feb 2006 - 23:47:39 CET

Date: Wed, 15 Feb 2006 23:47:39 +0100
From: Mogens Valentin <none@mogensv--vip.cybercity.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: FreeBSD på Mac mini

Michael Hembo wrote:
> From: "Mogens Valentin" <none@mogensv--vip.cybercity.dk.lh.bsd-dk.dk>

> Øøøhhh, undskyld mig, men det lyder ikke som en lille server til hjemmebrug, men mere som en arbejdsstation. I min baggård er en lille server til hjemmebrug en maskine der kan lave fil/printer deling til nogle få maskiner, køre dhcp, fax, ind/udgående mail server, evt. dns, sql og lidt intranetwebserver.

Mnjoe.. Det er faktisk hovedsagelig en lille server, der ikke laver
noget videre, bortset fra at have grafik der kan køre som omtalt; jeg er
ret ligeglad med video performance.

Jeg startede med et forsøg med Soltek's Qbic EQ3801 med en AMD mobile
S754, som jeg opgav efter 5 ugers arbejde med at lægge cpu microcode
patches i BIOS. Senest har jeg kig på Shutttle SK21G, som dokumenteret
kører med Turion, har onboard VIA/S3 unichrome, som kan grafisk.
Begge pc'er kunne blive rimelig lowpower og med tilstrækkelig
performance. Jeg hælder mest til at fortsætte med SK21G, men vil bare
godt have noget der fylder mindre, og bruger mindre strøm.
Det går an at nævne the geekfactor ;)

Egentlig er det fordi jeg (helst) vil køre Linux og FreeBSD på Xen i
64bit (fordi hele industrien går mod 64bit, og jeg vil være med), men
ikke ønsker normale størrelser maskiner.
At jeg så vender blikket andetsteds, er for at... prøve andre briller..
FreeBSD kører på Xen som domU, er på vej til dom0, en PPC port er
(langsomt) igang osv., så jeg tænkte det måske bliver muligt at køre
FreeBSD med xen på mini'en. Bliver det ikke til noget, kan jeg godt leve
med kun at have en mini server/ws, og eksperimentere med Xen andetsteds.

Moralen er altså at jeg har fået en fastlåst ide om at det ikke må
fylde, støje, varme og forbruge ret meget.
Det er sq meget spøjst at arbejde med, og samtidig faktisk ret svært at
få til at hænge sammen ;)

> Har du et link ? please

Ikke ved hånden. Mente bus master dma..

--