SATA på FreeBSD 4.8?

From: Mikkel C. Simonsen (none@mcs--post5.tele.dk.lh.bsd-dk.dk)
Date: Fri 03 Feb 2006 - 00:16:46 CET

Date: Fri, 03 Feb 2006 00:16:46 +0100
From: "Mikkel C. Simonsen" <none@mcs--post5.tele.dk.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: SATA på FreeBSD 4.8?

Har nogen erfaring med SATA på FreeBSD 4.x?

Jeg skulle have en SATA disk tilsluttet et 4.8 system. Jeg installerede
et Sil3112 kort, som kun blev identificeret som en ukendt enhed - ikke
en ukendt IDE controller som jeg troede den ville blive.

Men jeg prøvede bare at tilføje kortets PCI id til ATA driveren, og så
blev kortet da fundet. Men disken der var tilsluttet blev ikke fundet.

Jeg prøvede så at disable den sekundære IDE controller på motherboardet.
Den blev alligevel fundet af FreeBSD, men nu fandt systemet pludselig
SATA disken - og det ser ud til at fungere fint.

Måske fordi SATA kortet overtog standard IRQ'en (15) fra motherboardets
IDE controller? Skal IDE controllerne være på IRQ 14 og 15 for at fungere?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen