ændre i bge-driveren i FreeBSD

From: Claus Guttesen (none@kometen--gmail.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Mon 11 Dec 2006 - 18:22:30 CET

Date: Mon, 11 Dec 2006 18:22:30 +0100
From: "Claus Guttesen" <none@kometen--gmail.com.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: ændre i bge-driveren i FreeBSD

Hej.

Jeg har fået nogle hp c-class-blade-servere ind af døren (bl460).
Uheldigvis er det medfølgende gb-kort, baseret på 5708-broadcom
chip'en, ikke understøttet pga. SerDes-funktionalitet. Denne ses som
et bce-kort.

Jeg har dernæst sat et mezzanine-kort i, som under installationen ses
som et bge kort, baseret på 5714-chip'en. Der kommer desværre ikke
link. I følge HP's oplysninger sidder der en 5715S chip i med rev.id
9003. Jeg har tilføjet dette rev.id i if_bgereg.h samt i if_bge.c og
oversat kernen igen.

Under boot genkendes kortet korrekt som en 5715S chip. Men der er
stadig ikke link. Jeg er i stand til at tildele den en ip-adresse. Jeg
har installéret ubuntu 6.10 og den fik link og ip-adresse, som kunne
ping'es fra en anden maskine.

Det virker som om at gb-kortet ikke initialiseres korrekt, og derfor
ikke får link. Det jeg håber I kan hjælpe til med, er hvordan jeg
kommer videre med bge driveren. Jeg vil gerne prøve at finde ud af,
hvor det hele stopper op, men da det er første gang jeg graver i en
driver, er der en del ting, som jeg ikke ved, er relevant for det jeg
vil opnå.

Er det enklest at tage bge-driveren ud af kernen, og så hente den ind
vha. kldload, så jeg slipper for at oversætte kerne, hver gang jeg
laver ændringer? Skal jeg sætte den anden ende i en anden (FreeBSD)
maskine, så jeg enklere kan se om linien går ned og op?

Hilsen
Claus