Re: Optimere disk blocksize mm.

From: Claus Guttesen (none@kometen--gmail.com.lh.bsd-dk.dk)
Date: Wed 30 Aug 2006 - 22:10:52 CEST

Date: Wed, 30 Aug 2006 22:10:52 +0200
From: "Claus Guttesen" <none@kometen--gmail.com.lh.bsd-dk.dk>
To: bsd-dk@bsd-dk.dk
Subject: Re: Optimere disk blocksize mm.

> Jeg skal have en separat disk til billeder, og overvejede om der er
> ide i at formattere den anderledes end std.
>
> Lidt specs:
> - OS: FreeBSD 6
> - 300GB ide
> - Fil str: 1-5MB (typ. 2.5MB)
> - Mindre %-del på 10-100kB
> - Evt. een checksumsfil for hver af de ovenstående, str. ca. 80 bytes.

Jeg har i tidernes morgen brugt FreeBSD (5.3) som nfs-server til netop
billeder på ca. 1 MB, samt en thumbnail, jeg brugte denne lille
opskrift:

newfs -U -b 8192 -f 1024 -i 294912 -m 6 /dev/min-disk

-U kobler softupdates til
-b er block-size, hvor store blokke skal lægges på disken. En fil vil
altid lægge beslag på mindst én blok
-f er frag-size, og er oftest 1/8 af block-size
-i er gennemsnits-størrelsen på en fil
-m er reserveret plads i procent, her er det seks procent

Parametrene kender du sikkert, det er en klip-og-lim.

Hilsen
Claus